Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Motor Cable Effect on the Converter Fed AC Motor Common Mode Current

Analiza zaburzeń elektromagnetycznych przewodzonych w przekształtnikowych układach napędowych wymaga uwzględniania pojemności pasożytniczych występujących w przekształtniku, uzwojeniach silnika oraz kablu zasilającym silnik. Dynamiczne zmiany napięć na uzwojeniach silników zasilanych z przekształtników częstotliwości PWM oraz związane bezpośrednio z nimi składowe wspólne prądów zaburzeń przewodzonych są istotnie związane z zjawiskami rezonansowymi zachodzącymi w obciążeniu przekształtnika. Intensywność występowania tych zjawisk jest zależna od charakterystyki częstotliwościowej impedancji obciążenia, czyli uzwojeń silnika asynchronicznego wraz z kablem zasilającym. Analiza charakterystyki częstotliwościowej impedancji obciążenia pozwala na identyfikację zakresów częstotliwości w których znaczący wpływ na emisję zaburzeń przewodzonych mają zjawiska rezonansowe związane z pojemnościami pasożytniczymi w obwodzie obciążenia przekształtnika. W referacie zaprezentowano metodę szerokopasmowego modelowania uzwojeń silnika wraz z kablem zasilającym w zakresie częstotliwości zaburzeń przewodzonych do 30 MHz. Pojemności pasożytnicze cząstkowe uzwojeń silnika zostały zamodelowane poprzez pojemności zastępcze o strukturze drabinkowej. Zaproponowany model obwodowy pozwala na badanie wpływu parametrów kabla zasilającego silnik na poziomy generowanych prądów zaburzeń wspólnych generowanych w przekształtnikowym układzie napędowym, a w szczególności w silniku. Wyniki uzyskane z przeprowadzonych badań symulacyjnych z wykorzystaniem opracowanego szerokopasmowego modelu obwodowego zostały zweryfikowane eksperymentalnie dla wybranych układów przekształtnikowych.

Autorzy