Przedstawiono metodę oceny działania tłokowych silników spalinowych napędu głównego statków morskich, nazywanych silnikami głównymi, działających w różnych warunkach ich eksploatacji. Metoda ta umożliwia obliczenie wartości działania w wyniku zastosowania teorii procesów semimarkowskich i statystyki matematycznej. Znamienne jest to, że działanie wspomnianych silników spalinowych zostało przyrównane do wielkości fizycznej, którą można wyrazić w formie liczby z jednostką miary nazwaną dżulosekundą. Zaproponowano model zmian stanów energetycznych silników głównych zachodzących podczas ich działania w formie procesu semimarkowskiego. Zaproponowano także zastosowanie estymacji punktowej i przedziałowej przy danym poziomie ufności do określenia wartości energii przetwarzanej w silniku podczas jego działania dla znanego i nieznanego odchylenia standardowego energii jako zmiennej losowej. Semimarkowski model zmian energii przetwarzanej w silniku podczas jego działania został przedstawiony w formie ogólnej. Model ten posłużył do określenia działania okrętowego silnika głównego, które jest tu funkcją energii przetwarzanej w poszczególnych stanach energetycznych, wartości oczekiwanej czasu trwania tych stanów i prawdopodobieństwa ich istnienia. Prawdopodobieństwa te stanowią rozkład graniczny procesu semimarkowskiego, którego wartościami są wyróżnione stany energetyczne silnika głównego.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2011