Bezpośrednim powodem podjęcia prac naukowo - badawczych był rzeczywisty problem techniczny,który wystąpił w rafinerii w Gdańsku. W pracy zamieszczono obszerny przegląd literatury i norm technicznych dotyczących problemu osiadania zbiorników na paliwa. W ramach badań zaplanowano i zrealizowano pomiary tensometryczne oraz pomiary osiadań rzeczywistego stalowego, dwupłaszczowego zbiornika o pojemności V=20.000m3. Wykonano liczne testy numeryczne MES zbiorników jedno i dwupłaszczowych o pięciu różnych pojemnościach. W nielinowych (materiałowo i geometrycznie) analizach MES uwzględniono interakcję konstrukcji stalowej z podatnym podłożem gruntowym. Wykonano i opisano analizy parametryczne MES ujawniające wpływ zmian podatności podłoża gruntowego na stan naprężenia w stalowych konstrukcjach zbiorników. Na podstawie obliczeń parametrycznych MES zapisano wnioski. Stwierdzono m. in., że w przypadku bezpośredniego posadawiania stalowych zbiorników na podłożu słabonośnym należy przy doborze grubości blach płaszczy i den stosować zgięciową teorię powłok. Ograniczanie się, w takich warunkach posadowienia, do teorii błonowej może prowadzić do przeciążenia w konstrukcji zbiorników. Opisano proponowaną procedurę obliczania stalowych zbiorników na podatnym podłożu z wykorzystaniem MES.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Doktoraty, rozprawy habilitacyjne, nostryfikacje
- Typ
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2011