Artykuł prezentuje koncepcję prowadzenia badań oporów poprzecznych w trakcie procesu regulacji geometrycznej toru kolejowego za pomocą podbijarki. Jest to zatem kontynuacja badań nad zastosowaniem podbijarki torowej w diagnostyce toru bezstykowego; wcześniej zajmowano się kwestią określania sił podłużnych w szynach. Przedstawiono sposób wyznaczania oporów poprzecznych polegający na ciągłej rejestracji przemieszczenia oraz siły z jaką podbijarka przemieszcza tor w płaszczyźnie poziomej. Uzyskane wyniki umożliwiają ocenę badanego zjawiska z punktu widzenia stanu ustabilizowania podsypki, rozkładu występujących oporów poprzecznych na długości badanych odcinków toru kolejowego, a także wpływu sił podłużnych, występujących w tokach szynowych.Przeprowadzone badania potwierdziły tezę o możliwości wykorzystania podbijarki torowej w diagnozowaniu stanu oporów poprzecznych w torze kolejowym. Sformułowano kierunki dalszych prac w tej dziedzinie, o charakterze wdrożeniowym, mających na celu dopracowanie systemu pomiarowego oraz sposobu archiwizowania i interpretacji wyników pomiaru.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2011