Artykuł przedstawia określenie współczynników równoważności osi dla nawierzchni sztywnych na podstawie kryteriów zmęczeniowych stosowanych w mechanistyczno-empirycznej metodzie projektowania nawierzchni drogowych. Przedstawiono kryteria zmęczeniowe z wybranych metod projektowania i analizy nawierzchni sztywnych. Kryteria te zostały użyte do wyprowadzenia wzorów do obliczania współczynników równoważności obciążenia osi. Stwierdzono, że wyprowadzone wzory dla nawierzchni sztywnych są dużo bardziej złożone niż dobrze znany "wzór czwartej potęgi". Współczynniki równoważności okazały się zależne od grubości płyty betonowej i od wytrzymałości betonu na rozciąganie przy zginaniu i innych parametrów nawierzchni. Wystąpiły znaczne różnice we współczynnikach wyprowadzonych z różnych metod. Przeprowadzona analiza wykazała, że analiza ruchu i stosowane kryteria zmęczeniowe powinny być wzajemnie współzależne.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- DOI
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.3846/bjrbe.2011.28
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2011