Artykuł opisuje sprzętową implementację w układzie FPGA algorytmu wykrywającego pojazdy, przeznaczonego do zastosowania w autonomicznej sieci sensorowej. Zadaniem algorytmu jest detekcja poruszających się pojazdów w obrazie z kamery pracującej w czasie rzeczywistym. Algorytm ma na celu oszacowanie parametrów ruchu ulicznego, takich jak liczba pojazdów, ich kierunek ruchu i przybliżona prędkość, przy wykorzystaniu sprzętu sieci sensorowej o niskiej mocy zasilania. Do detekcji wykorzystywana jest pojedyncza stacjonarna, monochromatyczna kamera, zamontowana wysoko nad ulicą. Zjawisko zasłaniania się pojazdów nie jest wykrywane, ale stosuje się prostą eliminację cieni i podświetleń. Algorytm został zaprojektowany do działania ze strumieniem wideo o dużej liczbie klatek na sekundę i specjalnie dopasowany do potokowej, sprzętowej realizacji. Autorzy nie tylko starannie dobrali poszczególne etapy algorytmu, ale także zaproponowali nowatorskie usprawnienia w postaci kombinacji binarnych masek tła czy wykorzystania nieliniowej funkcji przy wykrywaniu podświetleń, co poprawiło niezawodność działania algorytmu i jego efektywność przy realizacji sprzętowej. Algorytm został zrealizowany w układzie FPGA i przetestowany z wykorzystaniem rzeczywistych strumieni wideo pochodzących z kamery zainstalowanej nad ulicą.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- DOI
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.1007/s11265-010-0569-3
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2012