Aktualnie obowiązujący program szkolenia kierowców specjalnych pojazdów wojskowych obejmuje zagadnienia związane z budową pojazdu, zasadami jego poprawnej eksploatacji i techniką jazdy w podstawowym zakresie. Program porusza, co prawda również problemy związane z prawidłowym postępowaniem przy wystąpieniu awarii układu napędowego, ale nie obejmuje kompleksowo techniki jazdy w przypadku poważnego uszkodzenia jednego lub więcej kół pojazdu. Nie są również omawianezjawiska zachodzące w chwili najechania na minę, improwizowany ładunek wybuchowy lub spowodowane innymi przyczynami, poważne uszkodzenia koła lub kilku kół. Na podstawie wyników badań eksperymentalnych i symulacyjnych dynamiki pojazdu wieloosiowego w warunkach uszkodzenia ogumienia stwierdzono, że nowy program szkolenia kierowców transporterów opancerzonych powinien zawierać sekwencje jazdy z uszkodzonym ogumieniem przynajmniej na jednej osi kierowanej. Niewątpliwie, dla polepszenia realizmu warto również rozważyć ''treningowy'' najazd na ładunek wybuchowy o mocy równoważnej 0,5 - 0,75 kg TNT. Do tego typu szkolenia należy wykorzystywać koła i opony przeznaczone do złomowania z uwagi na stopień zużycia lub uszkodzenia, co znacznie zmniejszy koszty. W nowym programie szkolenia powinny być także zawarte podstawowe informacje o ładunkach wybuchowych, szczególnie improwizowanych, o rozwiązaniachkonstrukcyjnych zmniejszających skutki wybuchu, o skutkach wybuchu dla wybranych typów pojazdów i o prawidłowym zachowaniu kierowcy po uszkodzeniu jednego lub kilku kół.
Autorzy
- prof. dr hab. inż. Jerzy Ejsmont link otwiera się w nowej karcie ,
- Grzegorz Motrycz,
- Piotr Stryjek,
- T Nikisz,
- dr inż. Sylwia Sobieszczyk link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja monograficzna
- Typ
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2012