Duże prędkości poślizgu uszczelki o czop wału (powyżej 2m/s), duże ciśnienie w komorze wału i słabe właściwości smarne cieczy (zwłaszcza wody i stosowanej w górnictwie emulsji HFA-E o stężeniu poniżej 1%) oraz nieodpowiednie wykonanie powierzchni czopa wału powodują duże straty energetyczne w węźle uszczelki, wysoką temperaturę węzła i tym samym przyspieszone zużycie uszczelki. Celem badań było wytypowanie charakteryzującego się największą trwałością skojarzenia wysokociśnieniowej uszczelki ruchu obrotowego wału i materiału czopa wału dla przypadku smarowania wodą – czynnikiem roboczym charakteryzującym się najgorszymi właściwościami smarnymi. W celu przeprowadzenia badań zaprojektowano i wykonano oryginalny przyrząd umożliwiający pomiary wszystkich parametrów węzła uszczelniającego, czyli: prędkość obrotową wału (prędkość poślizgu uszczelki o czop wału), temperaturę w obrębie powierzchni współpracy uszczelki i wału, moment tarcia w węźle uszczelki, temperaturę czynnika roboczego, ciśnienie w komorze uszczelki, natężenie przepływu cieczy i wielkość przecieku w węźle uszczelki.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2013