Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Racjonalne projektowanie podpór wiaduktu drogowego

Posadowienie obiektów mostowych i dróg realizowane jest bardzo często w trudnych warunkach geotechnicznych. Trasy autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic miast prowadzi się przez obszary gdzie występują grunty uwarstwione o bardzo zróżnicowanej wytrzymałości i odkształcalności. Projektowanie obiektów inżynierskich i dróg w takich warunkach wymaga zastosowania specjalistycznych technologii i nowoczesnych metod obliczeniowych. Takie wymagania nieodłącznie związane są z wykonaniem badań podłoża na najwyższym poziomie z parametrami geotechnicznymi skorelowanymi z metodą obliczeń stosowaną w projektowaniu posadowienia. Grunty, które tradycyjnie określono jako „nienośne i nie nadające się do bezpośredniego posadowienia” wymagają specjalnej oceny i określenia miarodajnych parametrów wytrzymałościowych i odkształceniowych. Technicznie uzasadnione i ekonomiczne projektowanie powinno być związane generalnie z poprawą naturalnych warunków występujących w podłożu gruntowym i wykorzystaniem czynników, które mogą poprawić przekazywanie obciążeń na wszystkie warstwy podłoża gruntowego. Jednym z takich czynników, nie zawsze właściwie docenionym, jest wpływ czasu na nośność fundamentów głębokich. W referacie przedstawiono przykłady wpływu czasu na nośność pali, co bezpośrednio związane jest z ich liczbą i długością zastosowaną w posadowieniu podpór i ekonomiczną stroną zastosowanych rozwiązań.

Autorzy

Informacje dodatkowe

Kategoria
Publikacja w czasopiśmie
Typ
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Język
polski
Rok wydania
2013

Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Racjonalne projektowanie podpór wiaduktu drogowego" link otwiera się w nowej karcie

Portal MOST Wiedzy link otwiera się w nowej karcie