Górna sieć trakcyjna jest obecnie najbardziej skutecznym sposobem zasilania kolejowych pojazdów elektrycznych. Wzrost prędkości pojazdów zwiększa pobór mocy i wymaga zapewnienia właściwej współpracy odbieraków prądu pojazdów z siecią jezdną. Metody modelowania i projektowania wspomaganego komputerowo dla górnej sieci trakcyjnej są obecnie na całym świecie szeroko rozwijane. W artykule przedstawiono nowy model matematyczny elementów sieci trakcyjnej i wyniki symulacji. Głównym celem jest dokładniejsza analiza wyników pomiarów parametrów charakteryzujących współpracę odbieraków prądu z siecią jezdną, aby zwiększyć wiarygodność oceny odbieraków w istniejącym systemie ich monitoringu. Modelowanie sieci oparto na metodzie energetycznej Lagrange'a. Przedstawiono szczegółowo strukturę modelu i równania opisujące go, a także wyniki niektórych pomiarów laboratoryjnych, które zostały wykonane w celu określenia parametrów modelu przewodu jezdnego. Przedstawiono wybrane wyniki symulacji dotyczące skutków oddziaływania siły nacisku odbieraka na przewód jezdny, uzyskane się przy użyciu utworzonego modelu i porównano je z wynikami zarejestrowanymi w warunkach ruchowych na stanowisku monitoringu. Przygotowany program może być używany do tworzenia narzędzi informatycznych, które będą wspierać projektantów sieci trakcyjnej.
Autorzy
- dr hab. inż. Andrzej Wilk link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. Krzysztof Karwowski link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. Michał Michna link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Mirosław Mizan link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. Jacek Skibicki link otwiera się w nowej karcie ,
- Paweł Kaczmarek link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2014