W artykule przedstawiono zalety i wady silników indukcyjnych/asynchronicznych klatkowych z uzwojeniami stojana o liczbie pasm fazowych większej od 3. Porównano możliwości kształtowania rozkładu indukcji magnetycznej w szczelinie roboczej silników trójfazowych i wielofazowych. Pokazano również możliwości kształtowania charakterystyk i właściwości ruchowych silników wielofazowych. Silniki wielofazowe posiadają cechy, których nie mają silniki o liczbach pasm fazowych stojana równych 2 lub 3. Zwiększona liczba pasm fazowych silnika indukcyjnego umożliwia: zredukowanie amplitudy i zwiększenie częstotliwości pulsacji momentu elektromagnetycznego, obniżenie poziomu amplitudy wyższych harmonicznych, obniżenie prądu fazowego bez konieczności powiększenia napięcia fazowego, zmniejszenie pulsacji prądu źródła, zwiększenie niezawodności i powiększenie mocy maszyny przy tej samej masie (objętości). Ze względu mniejszą zawartość wyższych harmonicznych w rozkładzie indukcji magnetycznej w szczelinie roboczej, maszyny wielofazowe mogą uzyskiwać wyższe sprawności. Ponadto, silniki wielofazowe mogą, w odróżnieniu od silników klasycznych, pracować przy wyłączeniu części pasm fazowych uzwojenia stojana.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja monograficzna
- Typ
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2014