Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Silniki indukcyjne wielofazowe – zalety i wady w porównaniu z silnikami klasycznymi

W artykule przedstawiono zalety i wady silników indukcyjnych/asynchronicznych klatkowych z uzwojeniami stojana o liczbie pasm fazowych większej od 3. Porównano możliwości kształtowania rozkładu indukcji magnetycznej w szczelinie roboczej silników trójfazowych i wielofazowych. Pokazano również możliwości kształtowania charakterystyk i właściwości ruchowych silników wielofazowych. Silniki wielofazowe posiadają cechy, których nie mają silniki o liczbach pasm fazowych stojana równych 2 lub 3. Zwiększona liczba pasm fazowych silnika indukcyjnego umożliwia: zredukowanie amplitudy i zwiększenie częstotliwości pulsacji momentu elektromagnetycznego, obniżenie poziomu amplitudy wyższych harmonicznych, obniżenie prądu fazowego bez konieczności powiększenia napięcia fazowego, zmniejszenie pulsacji prądu źródła, zwiększenie niezawodności i powiększenie mocy maszyny przy tej samej masie (objętości). Ze względu mniejszą zawartość wyższych harmonicznych w rozkładzie indukcji magnetycznej w szczelinie roboczej, maszyny wielofazowe mogą uzyskiwać wyższe sprawności. Ponadto, silniki wielofazowe mogą, w odróżnieniu od silników klasycznych, pracować przy wyłączeniu części pasm fazowych uzwojenia stojana.

Autorzy

Informacje dodatkowe

Kategoria
Publikacja monograficzna
Typ
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
Język
polski
Rok wydania
2014

Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Silniki indukcyjne wielofazowe – zalety i wady w porównaniu z silnikami klasycznymi" link otwiera się w nowej karcie

Portal MOST Wiedzy link otwiera się w nowej karcie