Artykuł powstał na bazie doświadczeń wynikających z wieloletniej współpracy z Marynarką Wojenną RP w zakresie systemów walki przeciwminowej opartych na pojazdach podwodnych oraz projektów naukowo-badawczych dotyczących tego rodzaju pojazdów. Celem podjęcia tematu było stworzenie bazy wiedzy do określania wytycznych dla projektowania i dobierania odpowiednich pojazdów podwodnych do przewidywanych profili misji bojowych uwzględniając charakterystykę środowiska w jakim takie obiekty pracują. Często na etapie formułowania wytycznych uwagę skupia się na funkcjonalnościach pojazdu traktując je jako tożsame z jego możliwościami operacyjnymi. W przypadku pojazdów połączonych z okrętem bazowym pępowiną możliwości operacyjne są przede wszystkim zdefiniowane przez układ sił oddziałujących na pojazd w różnych warunkach hydrologicznych związanych z interferencją obiektów okręt-pępowina-pojazd. Dla większości profilów misji pojazdu ROV dominującym parametrem jest opór pępowiny, który nie tylko powoduje zmniejszenie prędkości pojazdu ale również wpływa na jego stateczność kursową i manewrowość. W ramach artykułu omówiono zależność między typowymi profilami misji pojazdu ROV a jego możliwościami operacyjnymi na przykładzie nosiciela sonaru PVDS. Charakterystykę oparto o zależności wynikające z oporu pępowiny wyznaczone za pomocą modeli CFD wsparte przez rozwiązania teoretyczne dotyczące rozpatrywanego zagadnienia.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2014
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Wpływ profilu misji na możliwości operacyjne pojazdu podwodnego" link otwiera się w nowej karcie