Publiczne szkolnictwo wyższe w Polsce, wziąwszy pod uwagę zagrożenia wynikające z sytuacji demograficznej, wymaga analizowania efektywności jego funkcjonowania. W artykule przedstawiono model do pomiaru i oceny efektywności uniwersytetów, uwzględniając pięć podstawowych obszarów ich działalności: badań, rozwoju kadry, dydak-tyki, jakości i finansowania. Zastosowano metodę Data Envelopment Analysis (DEA). Wadą konwencjonalnych modeli DEA jest przypisywanie zerowych wag do zmiennych charak-teryzujących nakłady i rezultaty. Stąd zastosowano model Assurance Region Global z ogra-niczeniami na wagi, który poprawia siłę dyskryminacji. Na podstawie dostępnych danych z roku 2011, dokonano oceny efektywności 17 polskich uniwersytetów publicznych oraz wskazano kierunki pożądanych zmian, prowadzące do uzyskania pełnej efektywności przez uczelnie nieefektywne.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- DOI
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.15611/pn.2014.348.33
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2014