Naturalne barwniki organiczne można znaleźć w wielu obiektach dziedzictwa kulturowego. Identyfikacja substancji barwiących obecnych w farbach historycznych dostarcza istotnych informacji dla wielu specjalistów zaangażowanych w naukę o sztuce. Identyfikacja składu farb pozwala na zastosowanie odpowiednich procedur dotyczących renowacji i konserwacji historycznych dzieł sztuki. Informacje te pozwalają na ich renowację zgodnie z decyzjami ideologicznymi i estetycznymi podejmowanymi przez autorów dzieł. Złożoność składu chemicznego farb, które oprócz barwników organicznych mogą również zawierać pigmenty nieorganiczne, spoiwa i inne dodatki utrudnia izolację i identyfikację poszczególnych składników. Obecnie, istnieje kilka technik analitycznych i metod ekstrakcji oraz identyfikacji barwników organicznych, z których każdy ma swoje ograniczenia. Z tego względu opracowanie uniwersalnej metodyki analizy substancji barwiących farb artystycznych nadal stanowi wyzwanie dla chemików. W niniejszej pracy zaprezentowano protokół analityczny do identyfikacji żółtych barwników z wykorzystaniem chromatografii cieczowej w układzie faz odwróconych sprzężonej z spektrometrią mas z jonizacją przez elektrorozpylanie w ciśnieniu atmosferycznym (LC-ESI / MS). Opracowana metoda została z powodzeniem wykorzystana do identyfikacji głównych składników pochodzących z barwników takich jak Indian Yellow, ekstraktów z rezedy (Reseda luteola L), jagód Szakłaku (Rhamnus) i marzanny barwierskiej (korzenie marzanny) w historycznych farbach olejnych firmy Richard Aines, dawniej Mulard. Analizowane próbki materiałów malarskich należały do XIX wiecznego słynnego polskiego malarza Jana Matejki.
Autorzy
- dr inż. Olga Otłowska link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. Magdalena Śliwka-Kaszyńska link otwiera się w nowej karcie ,
- Mirosław Wachowiak,
- doktor Grzegorz Trykowski
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2015