W artykule przedstawiono problem niskotemperaturowych spękań poprzecznych, które powstały na nowo budowanych podbudowach z betonu asfaltowego o wysokim module sztywności AC WMS. Liczne spękania niskotemperaturowe powstały na analizowanych podbudowach AC WMS podczas okresu zimowego w 2012 r., zanim cała konstrukcja nawierzchni została ukończona. Spękania powstały zarówno na połączeniach technologicznych, jak i między nimi. Problem taki nie wystąpił nigdy wcześniej podczas budowy nawierzchni drogowych w Polsce. Prace badawcze obejmowały zarówno badania terenowe i laboratoryjne betonu asfaltowego o wysokim module sztywności wykorzystanego do budowy autostrady A1, a następnie również analizę obliczeniową przyczyn i mechanizmów powstania uszkodzeń w rozpatrywanych nawierzchniach. W artykule opisano przyczyny powstania spękań biorąc pod uwagę temperatury powietrza i nawierzchni, oszacowanie klasy PG lepiszcza bitumicznego, jednorodność nawierzchni i obliczenia naprężeń termicznych powstających w podbudowach z mieszanek AC WMS.
Autorzy
- prof. dr hab. inż. Józef Judycki link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. Piotr Jaskuła link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Bohdan Dołżycki link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. Marek Pszczoła link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Mariusz Jaczewski link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. Dawid Ryś link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Marcin Stienss link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2015