Aspekt geometryczny stanowi ważny element w nauczaniu projektowania dróg szynowych na studiach 1-go i 2-go stopnia na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Podstawowym, najczęściej spotykanym w praktyce elementem linii kolejowej w planie jest łuk poziomy z krzywymi przejściowymi. Z tego względu na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej wdrożono ćwiczenie projektowe ujmujące to zagadnienie w sposób kompleksowy. Zastosowano formułę zgodną z zasadami nauczania problemowego. Na bazie możliwie najbardziej skomplikowanego przypadku student nabywa umiejętność uzyskania rozwiązania poprawnego geometrycznie, spełniającego ograniczenia kinematyczne i zarazem optymalnego, zgodnie z przyjętym kryterium. Opanowanie zawartego w ćwiczeniu materiału daje solidne podstawy do realizacji projektów wykonywanych na kolejnych semestrach studiów (także 2-go stopnia) oraz w praktyce zawodowej. Ćwiczenie, po niewielkich modyfikacjach i uzupełnieniach, można wykorzystać na kierunkach związanych z geodezją kolejową oraz na studiach niestacjonarnych.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2015