Podczas wstrząsów sejsmicznych o różnym natężeniu, wielokrotnie obserwowano zjawisko zde-rzania się konstrukcji ze sobą sąsiadujących, co mogło prowadzić nawet do jej całkowitego zniszczenia. Na podstawie obserwacji, badań numeryczny i eksperymentalnych stwierdzono, że przyczyną kolizji jest niedostateczna przerwa pomiędzy konstrukcjami. Ponadto czynnikami, które również mogą doprowadzić do zderzeń są różnice w masach lub sztywnościach budynków, które wpływają na prze-sunięte w fazie drgania, doprowadzając do kolizji. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wyników badań eksperymentalnych trzech sąsiadują-cych ze sobą modeli konstrukcji stalowych o różnych charakterystykach dynamicznych, które na skutek obciążeń sejsmicznych zderzają się ze sobą. Ponadto przeanalizowano wpływ zastosowanych zderzaków styropianowych o grubości 10 mm, umieszczonych w przerwie dylatacyjnej, na odpowiedź poszczególnych konstrukcji. Przeprowadzono wielokrotne pomiary dla różnych wartości dylatacji oraz dwóch wariantów obciążenia modeli, jednak w pracy zostały przedstawione wyniki dla przerwy dylatacyjnej =30 mm oraz Wariantu 2 obciążenia wież. Wyniki badań eksperymentalnych wskazują na istotny wpływ zderzeń pomiędzy sąsiadującymi konstrukcjami na ich odpowiedź, prowadząc zarówno do jej zmniejszenia, jak i zwiększenia. Ponadto zastosowanie zderzaków styropianowych, doprowadziło do zmniejszenia przerwy dylatacyjnej, czego efektem była zmiana ekstremalnych wartości przyspieszeń poszczególnych wież.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2015