Rosnący udział podróży transportem samochodowym i związany z tym wzrost natężenia ruchu drogowego, negatywnie wpływa na jakość funkcjonowania transportu zbiorowego, a w szczególności tego, który jest z ruchem drogowym bezpośrednio związany – transportu autobusowego. Zwiększające się zatłoczenie ulic wywołuje zaburzenia funkcjonowania systemu transportu autobusowego, przede wszystkim w postaci opóźnień pojazdów lub też wydłużeniem czasu przejazdu, po dostosowaniu rozkładu jazdy, a w konsekwencji rzadszymi kursami, albo wzrostem kosztu jego funkcjonowania. W skali globalnej powoduje to spadek atrakcyjności transportu zbiorowego, a w konsekwencji dalszy wzrost udziału podróży samochodami. W związku z powyższym samorządy miast podejmują działania usprawniające funkcjonowanie transportu zbiorowego poprzez stosowanie różnego rodzaju udogodnień i priorytetów. Jednym z takich rozwiązań jest wyznaczenie dedykowanych pasów dla ruchu autobusowego. Również miasto Gdynia w ramach prowadzonych projektów badawczych, w tym Civitas Dyn@mo w roku 2015 po wielomiesięcznych analizach wdrożyło tego rodzaju rozwiązanie. Celem artykułu jest przedstawienie metodyki analiz dotyczących wyznaczenia dedykowanych pasów autobusowych w obszarze Gdyni wraz z wynikami. W metodyce wykorzystane zostały narzędzia symulacyjne na poziomie mikro, mezo i makroskopowym w celu oszacowania efektywności poszczególnych rozwiązań. W efekcie wskazano lokalizacje, w których wyznaczenie pasów autobusowych będzie najbardziej efektywne.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2016
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Analizy wyznaczenia dedykowanych pasów autobusowych w Gdyni" link otwiera się w nowej karcie