Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Treść strony

ePBL – czyli nauka poprzez realizację projektu w środowisku wirtualnym

Kształcenie inżynierów stanowi niezwykle istotny element systemu edukacyjnego każdego nowoczesnego państwa, ponieważ to właśnie dobrze przygotowana kadra inżynierska decyduje o tempie rozwoju i poziomie infrastruktury danego kraju. Wykorzystanie najnowszych technologii w procesie edukacyjnym jest naturalną konsekwencją „informatyzacji” życia. Pokolenia dorastające w świecie wszechobecnych komputerów, urządzeń mobilnych i cyfrowej komunikacji wymuszają modernizację modeli kształcenia. Jedną z nowszych metod kształcenia jest Problem-Based Learning (PBL; nauczanie poprzez rozwiązywanie problemów) i ściśle z nim związany Project-Based Learning (kształcenie oparte na projektach). Nie jest to prosta metoda, ponieważ wiedza, jaką zdobywają studenci, jest ukryta w zadaniu, a cele kształcenia są realizowane podczas prac nad jego rozwiązaniem. Jeżeli kształcenie oparte na projekcie ma odbywać się zdalnie, wtedy przy wyborze wirtualnego środowiska pracy zespołowej należy uwzględnić metodykę i specyfikę prowadzonych zajęć. Technologia skutecznie zdominowała również sferę „umiejętności miękkich”, jakich muszą nabyć absolwenci uczelni wyższych i dlatego pamiętać należy, że zmiany w zakresie kształcenia na odległość i stosowanych w nim technologii też są olbrzymie. Ostatnio wiele się mówi o fenomenie Learning Record Store (LRS) i powiązanego z nim nowego standardu Tin Can API (nazywanego również xAPI). Pozwala to m.in. na budowanie systemu, który pokazuje zdobywane przez studenta umiejętności, co może mieć wielkie znaczenie na rynku pracy czy przy podejmowaniu decyzji o profilu dalszej edukacji.

Autorzy

Informacje dodatkowe

Kategoria
Publikacja w czasopiśmie
Typ
artykuły w czasopismach
Język
polski
Rok wydania
2015

Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "ePBL – czyli nauka poprzez realizację projektu w środowisku wirtualnym" link otwiera się w nowej karcie

Portal MOST Wiedzy link otwiera się w nowej karcie