W zakresie systemów transportu celem nowoczesnych miast jest zbudowanie takich rozwiązań, które by pozwoliły swoim mieszkańcom i innym interesariuszom oszczędzać czas i pieniądze, zwiększyć możliwości wyboru oraz zapewnić poczucie bezpieczeństwa. Służyć temu powinna polityka transportowa przyjęta i wdrażana przez samorządy miast. Powinna być ona spójna nie tylko wewnętrznie ale także spójna i komplementarna z polityką transportową na poziomach regionalnym i krajowym. Co więcej, polityka ta powinna umożliwiać, poprzez działania w zakresie przekształcania transportu stworzenie systemu dostosowanego do wymogów gospodarki rynkowej i warunków współpracy gospodarczej w Europie. Zasady polityki transportowej zgodne z Traktatem Europejskim i polityką transportową Unii Europejskiej wymagają, aby m.in. popierany był rozwój systemu transportu publicznego jako bardziej przyjaznego środowisku naturalnemu i cywilizacyjnemu zwłaszcza w obszarach zurbanizowanych. Trzeba przyznać, że samorządy głównych miast Metropolii przyjęły w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, miejscowych planach i w innych dokumentach zapisy zgodne z powyższymi założeniami. W uchwale podjętej przez Radę Miasta Gdyni przyjęto, iż podstawowymi elementami strategii zrównoważonego rozwoju transportu w Gdyni będą: ograniczanie i sterowanie potrzebami transportowymi przez politykę przestrzenną (loka-lizacyjną); szeroko rozumiany priorytet dla transportu zbiorowego.
Autorzy
- dr hab. Krzysztof Grzelec link otwiera się w nowej karcie ,
- Dr inż Jan Bogusławski
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2017