Monografia zawiera podsumowanie stanu wiedzy w zakresie hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych z polimerową warstwą ślizgową uzupełnione o wyniki badań własnych autora w tym obszarze. W pierwszej części przedstawiono obszerny przegląd znanych z literatury wyników badań, a także opis doświadczeń eksploatacyjnych łożysk z wahliwymi segmentami z pokryciem powierzchni ślizgowej materiałami polimerowymi na bazie PTFE oraz PEEK. Materiały te, z uwagi na swoje właściwości mechaniczne oraz tribologiczne, stanowią atrakcyjną alternatywę dla najczęściej stosowanych materiałów na pokrycia segmentów łożyskowych, jakim są wysokocynowe stopy białego metalu. Łożyska z pokryciem polimerowym w porównaniu do łożysk z pokryciem białym metalem mogą działać np. pod większym obciążeniem oraz w warunkach wyższej temperatury oleju. W drugiej części monografii zaprezentowano wyniki zrealizowanych przez autora badań teoretycznych i doświadczalnych hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych z pokryciem polimerowym, w szczególności wykonanym z kompozytu PEEK. Badania przeprowadzono dla różnych stanów działania łożyska oraz zmiennych wymuszeń, m.in. prędkości obrotowej oraz obciążenia osiowego. Analogiczne analizy autor zrealizował również dla łożyska z pokryciem białym metalem. Pozwoliło to na wykazanie różnic w parametrach pracy oraz przebiegu zjawisk i procesów towarzyszących działaniu badanych odmian konstrukcyjnych łożysk.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja monograficzna
- Typ
- książka - monografia autorska /podręcznik o zasięgu krajowym
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2017
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Hydrodynamiczne łożyska wzdłużne z warstwą ślizgową z PEEK" link otwiera się w nowej karcie