Współczesna uczelnia, prowadząc działalność dydaktyczną i badawczą, pełni ważną rolę wobec społeczeństwa. W opracowaniach naukowych dotyczących problematyki społecznej odpowiedzialności uczelni poruszane są następujące jej aspekty: społeczny, ekonomiczny, środowiskowy i edukacyjny, zarówno na poziomie instytucjonalnym, jak i systemowym. Autorzy artykułu dostrzegli natomiast brak publikacji dotyczących istotnego elementu społecznej odpowiedzialności uczelni, jakim jest skłonność i zdolność do współkonkurowania, zwanego w literaturze również „koopetycją”, a także „kooperencją”. Zjawisko koopetycji – dobrze znane w biznesie – zdaniem autorów opracowania, można adoptować na grunt akademicki, gdyż uczelnie mogą tworzyć alianse wiedzy, konkurując o zasoby, a równocześnie ze sobą współpracując. W artykule poddano analizie sześć studiów przypadku społecznie odpowiedzialnych uczelni na świecie, podjęto próbę rozszerzenia badań uzupełniając je o uwagi na temat znaczenia współkonkurowania, oraz starając się wskazać, że wzbogaca ono odpowiedzi na pytania: względem kogo uczelnie są społecznie odpowiedzialne?; w jakich warunkach uczelnie stają się społecznie odpowiedzialne?; a także jakie praktyki z zakresu społecznej odpowiedzialności stosują? W końcowej części opracowania autorzy zwrócili uwagą na fakt, że koopetycja uczelni może poprzedzać ich konsolidację, która jest wyraźnie zauważalna wśród uczelni europejskich. Ta konstatacja, zdaniem autorów, jest również argumentem za tym, aby rozważania nad społeczną odpowiedzialnością uczelni poszerzyć o szanse wynikające z możliwości współkonkurowania (koopetycji) uczelni.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- DOI
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.15219/em75.1357
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2018