Dostęp do mocy obliczeniowej superkomputerów oraz możliwość wykorzystania nowoczesnych systemów, np. takich jak Ls-Dyna, pozwala na uzyskanie niezwykle szczegółowych rozwiązań bardzo skomplikowanych problemów inżynierskich. Zagadnienia te dotyczą zakresu statyki/stateczności jak i dynamiki dla rozbudowanych układów konstrukcyjnych zarówno w zakresie nieliniowości materiałowej jak i geometrycznej. Uzyskanie wiarygodnych wyników w racjonalnym czasie obliczeniowym bez stosowania ograniczeń rozmiaru rozwiązywanego zadania możliwe jest, między innymi, ze względu na użycie jawnego (explicite) schematu całkowania równań. W referacie omówiono metodykę prowadzenia obliczeń dynamicznych konstrukcji w systemie Ls-Dyna oraz wybrane wyniki z analiz numerycznych dla dwóch problemów inżynierskich. Pierwszy z przykładów dotyczy aktualnie wykonywanego obiektu WD-113 w ciągu drogi ekspresowej S6 na obwodnicy Koszalina i Sianowa, w który dwukrotnie podczas budowy uderzył przejeżdżający pod nim pojazd. Celem analizy było wirtualne odtworzenie ewolucji stanu wytężenia i zakresu uszkodzeń wiaduktu generowanego uderzeniem wraz z oceną zaproponowanego sposobu naprawy. Drugi z przykładów dotyczy analizy konstrukcji w strefach oddziaływań sejsmicznych. Wykorzystano tu przykład obiektu V17 zlokalizowanego na obwodnicy Stambułu w Turcji. Celem badań było wskazanie sposobu kształtowania ustroju nośnego, aby oddziaływanie trzęsienia ziemi o bardzo dużej intensywności spełniało wymogi tureckich dokumentów normatywnych.
Autorzy
- dr hab. inż. Mikołaj Miśkiewicz link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Dawid Bruski link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Karol Grębowski link otwiera się w nowej karcie ,
- prof. dr hab. inż. Jacek Chróścielewski link otwiera się w nowej karcie ,
- prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2019