Celem pracy jest przedstawienie aplikacji umożliwiającej tworzenie stereofonicznej ścieżki dźwiękowej do filmu, symulującej dźwięk przestrzenny w odsłuchu słuchawkowym. Interfejs przygotowanej aplikacji pozwala użytkownikowi na wybór rozmieszczenia konkretnych partii instrumentalnych w odpowiednich miejscach w przestrzeni dźwiękowej oraz jednoczesny odsłuch wszystkich ścieżek wraz z przygotowanym materiałem filmowym. Symulacja obejmuje dwa systemy odsłuchowe: system kwadrofoniczny oraz system 5.1. W symulacji dźwięku wielokanałowego wykorzystano filtrację HRTF (ang. Head-Related-Transfer-Function). Aplikacja została skonstruowana w taki sposób, aby użytkownik mógł porównać kwadrofoniczny oraz system 5.1 przy takim samym rozmieszczeniu instrumentów, a następnie dokonać zmiany rozmieszczenia instrumentów i ponowny odsłuch. Dodano także możliwość odsłuchu ścieżki dźwiękowej w systemie stereofonicznym. W tej wersji ścieżka dźwiękowa stanowi downmix wszystkich partii instrumentalnych do dwóch kanałów. Na potrzeby ścieżki dźwiękowej został także przygotowany krótki film. W ramach badań zostały przeprowadzone dwie serie testów odsłuchowych. Pierwsza seria testów polegała na ocenie powyższych systemów w kontekście określonych parametrów. Druga seria testów - przeprowadzona dla systemów 5.1 i kwadrofonii - miała na celu określenie, w jakim stopniu poszczególne partie instrumentalne są poprawnie lokalizowane w przestrzeni.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja monograficzna
- Typ
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2017