W artykule podjęto problem optymalizacji jednotorowego stalowego mostu łukowego o rozpiętości 70 metrów. Zastosowano optymalizację wielokryterialną, której funkcjami celu były masa konstrukcji oraz maksymalne przyspieszenia podczas dynamicznego przejazdu taboru dużych prędkości. Zastosowano wielokryterialną wersję algorytmu optymalizacji roju cząstek. Przeprowadzono dziewięć wariantów optymalizacji, różnicując układ wieszaków: pionowe, ukośne, siatkowe i maksymalną prędkość pociągu: 160, 200 i 300 km/h. Wyniki pozwoliły na wyciągnięcie wniosków dotyczących wpływu sztywności głównych elementów konstrukcyjnych na odpowiedź dynamiczną. Przedstawienie wyników w dziedzinie częstotliwości i postaci drgań własnych umożliwiło korelację odpowiedzi dynamicznej z częstotliwościami drgań własnych konstrukcji oraz prędkościami rezonansowymi podczas przejazdu. W podsumowaniu sformułowano zalecenia dotyczące analizy dynamicznej i projektowania obiektów tej klasy.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja monograficzna
- Typ
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2023