Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Temperature Effects on Weigh-in-Motion Accuracy Using Steering Axle Load Spectrum

Weigh-in-motion systems (WIM) serve as valuable sources of traffic load data. The determination of axle load spectra using WIM data is pivotal for calculating load equivalency factors and predicting pavement distresses through M-EPDG. Among various factors affecting WIM accuracy, temperature changes stand out as particularly influential. This paper examines the influence of temperature on WIM-collected data, utilizing the steering axle load spectrum. Data was gathered from 77 WIM stations situated on Poland's national roads and motorways. Observations reveal that temperature fluctuations introduce biases into the axle load spectrum, significantly impacting several key statistics, including Truck Factors (TF) and number of Equivalent Standard Axle Loads (ESAL) or the percentage of overloaded vehicles. Notably, a shift in air temperature from -10°C to +30°C leads to axle load spectrum biases ranging from 5% to 35%. The technology of axle load sensors plays a crucial role in this phenomenon. The analysis indicates that the uncertainty of truck factors and the subsequent calculation of ESAL’s using the fourth power equation can increase by up to 1.5 times when the axle load spectrum bias reaches 20%.

Autorzy

Informacje dodatkowe

DOI
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.1007/978-3-031-67252-1_79
Kategoria
Publikacja monograficzna
Typ
rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku w języku o zasięgu międzynarodowym
Język
angielski
Rok wydania
2024

Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Temperature Effects on Weigh-in-Motion Accuracy Using Steering Axle Load Spectrum" link otwiera się w nowej karcie

Portal MOST Wiedzy link otwiera się w nowej karcie