Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Wybrane stany przejściowe w trakcyjnym układzie zasilania i ich wpływ na energoelektroniczne pojazdy sieciowe

Postęp w dziedzinie energoelektroniki i techniki komputerowej spowodował, że jest eksploatowanych coraz więcej pojazdów trakcyjnych z napędem przekształtnikowym. Pojazdy sieciowe są zazwyczaj wyposażone w: filtry wejściowe LC tłumiące tętnienie prądu, przekształtniki impulsowe przetwarzając w energię prądu stałego na trójfazową prądu przemiennego zasilającą silniki indukcyjne oraz sterowniki komputerowe realizujące algorytmy sterowania napędem. Sterowanie napędem realizowane jest w oparciu o metody wektorowe. Złożone algorytmy sterowania cyfrowego są realizowane przez procesory DSP (ang. Digital Signal Processor). Jednym z zagrożeń w funkcjonowaniu tego typu pojazdów jest potencjalna możliwość pojawienia się oscylacji napięcia i prądu w układzie zasilania. Efekt ten powodowany jest przez wektorowe sterowanie przekształtnika o dużej częstotliwości granicznej regulatora momentu. Wystąpienie słabo tłumionych bądź narastających oscylacji jest uwarunkowane przez różne czynniki: - losowe, wpływające na strukturę i parametry układu zasilania, np. zmieniająca się na jednym odcinku zasilania liczba pojazdów i tryby ich pracy, - techniczne, uwarunkowane przez aktywne oddziaływanie pojazdu na układ zasilania, - parametry elektryczne, np. wartość napięcia zasilającego i moce pobierane przez pojazdy. Zależności pomiędzy poszczególnymi czynnikami i parametrami nie są dostatecznie zbadane i wymagają dokładnej analizy w celu sprecyzowania okoliczności, w jakich wystąpienie niebezpiecznych oscylacji jest możliwe.

Autorzy

Informacje dodatkowe

Kategoria
Aktywność konferencyjna
Typ
publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
Język
polski
Rok wydania
2003

Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Wybrane stany przejściowe w trakcyjnym układzie zasilania i ich wpływ na energoelektroniczne pojazdy sieciowe" link otwiera się w nowej karcie

Portal MOST Wiedzy link otwiera się w nowej karcie