Przedmiotem badań były utwardzające warstwy wykonane na przylgni zaworów wydechowych silnika spalinowego. Materiał podłoża to stal H10S2M. Zastosowano technologię napawania laserowego proszków na bazie kobaltu. Proszki różniły się jedynie zawartością wolframu i zawierały odpowiednio 4,9; 5,3 i 9 wg% tego pierwiastka. Parametry napawania były jednakowe dla wszystkich proszków. Otrzymane warstwy różniły się twardością na powierzchni a także mikrotwardością na przekroju warstwy. Najwyższą twardością charakteryzowała się warstwa wykonana z proszku o najwyższej zawartości wolframu. Zmienność twardości na przekroju należy wiązać ze zróżnicowaniem struktury spowodowaną technologią nakładania.
Autorzy
- dr inż. Hanna Smoleńska link otwiera się w nowej karcie ,
- Włodzimierz Kończewicz
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2004