Artykuł przedstawia serię hydrodynamicznych badań swobodnych dwóch modeli pędnika podowego. Pędniki zostały zaprojektowane i zbudowane specjalnie dla dwóch wersji dużego modelu okrętu z własnym napędem, przeznaczonego do eksperymentów manewrowych. Jedna wersja jest napędzana pojedyńczym pędnikiem, druga jest wyposażona w dwa pędniki. Oba modele podów były badane w kanale obiegowym. Celem eksperymentu były pomiary sześciu składowych hydrodynamicznej siły i momentu na podzie w zależności od współczynnika posuwu i kąta dryfu. Kąt dryfu był zmieniany w zakresie +/-30 stopni, a zakres zmian współczynnika posuwu pokrywał wszystkie cztery kwadranty pracy pędnika. Wybrane wyniki pomiarów przedstawiono w formie graficznej. Eksperymenty pozwoliły wyciągnąć wnioski istotne z punktu widzenia charakterystyk manewrowych modelu statku.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2004