Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2011

Show all
  • Estetyka niekontrolowana czyli kontrowersje i nowe odczytania
    • Krystyna Pokrzywnicka
    2011

    Należy zwrócić uwagę na fakt,że wiodąca rola teorii wobec kiełkujących formacji artystycznych manifestuje się niezależnie od historycznej epoki, stylu i dziedziny sztuki. Dotyczy to także architektury współczesnej i jej nowatorów.


  • Estimation of the smoothness of density
    • Karol Dziedziul
    • Magdalena Kucharska
    • Barbara Wolnik
    2011 JOURNAL OF NONPARAMETRIC STATISTICS

    Zdefiniowano parametr gładkości w klasach Biesowa. Skonstruowano estymator gładkości.


  • Estimation of zero buoyancy of the batyscaphe. Pneumatic buoyancy control of the bathyscaphe
    • Łukasz Breńkacz
    • Wojciech Miąskowski
    • Paweł Pietkiewicz
    2011

    The subjects of this work are matters concerning the batyscaphe designed and constructed by the Scientific Circle of Young Constructors (SCoYC) acting at the Faculty of Technical Sciences of the Olsztyn University of Warmia and Mazury.The goal od the remote-controlled batyscaphe is an underwater exploration of water resorvoirs in Poland. Design and construction of the unmanned watercraft, also known as a batyscaphe, required the staff to resolve many engineering problems. One of them was the batyscaphe's steering system. The system is required to provide the ability to steer left and right, which was accomplished by two electric motors and a pneumatic system responsible for submersion and emersion. During the work on the submersion and emersion system the following problems were encounted:Largederwater pressure, the need to seal up parts of the set, water density changes in the function of water temperature and the salinity degree. Those subjects were futher impeded by the fact that the presumption submersion depth is up to 50 meters. The design was made with intention of the underwater fauna and flora exploration, thus it is necessary to obtain the maximum stability of the batyscaph in the set depth.


  • Estymacja napięcia niezrównoważenia w obwodzie pośredniczącym trójpoziomowego falownika NPC z wykorzystaniem obserwatora EKF
    • Paweł Szczepankowski
    • Janusz Nieznański
    • Artur Cichowski
    2011 Przegląd Elektrotechniczny

    W artykule przedstawiono nowy algorytm estymacji napięcia niezrównoważenia w obwodzie pośredniczącym falownika 3L-NPC (ang. Three Level Neutral Diode-Clamped Converter) wykorzystujący rozszerzony filtr Kalmana. Algorytm może być wykorzystany do sterowania falownikiem bez czujnika napięcia w punkcie środkowym jak również może służyć do celów diagnostycznych czujnika polegających na porównaniu mierzonej wartości z estymowaną. W artykule zaprezentowano wyniki badań laboratoryjnych.


  • Estymacja położenia wirnika w bezczujnikowym napędzie trakcyjnym z silnikiem IPMSM
    • Leszek Jarzębowicz
    2011 Full text Pojazdy Szynowe

    W referacie omówiono problematykę estymacji położenia kątowego wirnika silnika IPMSM w aspekcie zastosowań trakcyjnych. Przedstawiono metody estymacji położenia kątowego wirnika silnika IPMSM umożliwiające stabilną pracę napędu w pełnym zakresie prędkości. Omówione algorytmy estymacji położenia opierają się na analizie wartości pochodnych prądów fazowych silnika związanych z modulacją napięć realizowaną przez falownik tranzystorowy. Zaproponowane algorytmy odtwarzania wielkości mechanicznych charakteryzują się nieskomplikowanymi zależnościami matematycznymi wykorzystującymi wartości pochodnych prądów fazowych silnika. Zaprezentowano wyniki eksperymentalne pracy estymatorów.


  • Estymacja progowej płacy pracowników naukowo-dydaktycznych w warunkach hipotetycznego kontraktu (na przykładzie Politechniki Gdańskiej)
    • Mariusz Franciszek Kaszubowski
    2011 PRACE I MATERIAŁY WYDZIAŁU ZARZĄDZANIA UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO

    Artykuł przedstawia wyniki badań, których celem było oszacowanie najniższego, akceptowalnego wynagrodzenia pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni publicznej w warunkach hipotetycznego kontraktu i ustalenie jej relacji do faktycznie otrzymywanego wynagrodzenia. Oszacowania tego dokonano na podstawie wyników badań ankietowych (self-reported reservation wage) przeprowadzonych wśród pracowników naukowo-dydaktycznych Politechniki Gdańskiej w okresie od 10 maja do 30 czerwca 2010 roku. Respondentom przedstawiono hipotetyczny kontakt o następujących warun-kach: praca naukowa plus typowa praca organizacyjna, roczne pensum 180 godzin, niepodejmowanie żadnej dodatkowej pracy poza uczelnią, nawet bezpłatnej. Prezentowane w opracowaniu oszacowania płacy progowej (reservation wage) przy warunku jednoetatowości okazują się być znacząco wyższe od zarówno wynagrodzenia zasadniczego jak i łącznego dochodu pracowników naukowo-dydaktycznych.


  • Estymator wysokości chwilowej dźwięku w oparciu o jego zespoloną pulsację chwilową
    • Ewa Hermanowicz
    • Mirosław Rojewski
    • Cezary Zawidzki
    2011 Elektronika : konstrukcje, technologie, zastosowania

    W pracy zaprezentowano oryginalny algorytm estymacji wysokości chwilowej dźwięku. Wykorzystuje on zespolone filtry cyfrowe Hilberta o różnej szerokości pasm przepustowych. W eksperymentach posłużono się filtami nacelowanymi na wyznaczanie częstotliwości krtaniowej (odwrotności okresu drgań strun głosowych) na podstawie zarejestrowanych samogłosek wypowiadanych głosem męskim, żeńskim i dziecięcym. W algorytmie zastosowano estymator zespolonej pulsacji chwilowej działający na składową zmienną obwiedni minimalno-fazowej sygnału odfiltrowanego filtrem Hilberta. Wykonane eksperymenty mogą przyczynić się do powstania w przyszłości nowej metody rozpoznawania mówcy lub do badania deformacji aparatu mowy albo do badania schorzeń krtani.


  • Ethical aspects of the sustainable architectural design
    • Robert Idem
    2011 Full text Architectus

    Wobec wyzwań rozwoju zrównoważonego praktyka architektoniczna ulega przeobrażeniu. Coraz wyraźniej akcentowane są kwestie społeczne i ekologiczne. Etyka środowiskowa, której przedmiotem refleksji jest człowiek i środowisko, stanowi podstawę filozoficzną koncepcji zrównoważonego projektowania architektonicznego. W kształtowaniu przestrzeni pojawia się podstawowe pytanie - co jest dobre dla środowiska? Problemem projektowania rodzącym wiele implikacji etycznych staje się kwestia jego uspołecznienia i odpowiedzialności ze decyzje projektowe.


  • Euro 2012. Czy ten mecz można wygrać?
    • Julita Wasilczuk
    • Krystian Zawadzki
    2011

    Zbliżające się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które w 2012 roku będą odbywały się na Ukrainie i w Polsce, od wielu lat budzą emocje, nie tylko wśród kibiców. Zaraz po ogłoszeniu wyników wyboru gospodarzy tej imprezy, pojawiło się wiele doniesień na temat korzyści gospodarczych, jakie ta impreza im przyniesie. Fala entuzjazmu trochę osłabła gdy okazało się ile musimy, jako kraj sporo zainwestować, aby te korzyści rzeczywiście się pojawiły. Książka: "Euro 2012 - czy ten mecz można wygrać ?", próbuje odpowiedzieć na pytanie, jakiego charakteru mogą to być korzyści i na co trzeba zwrócić uwagę, by je wykorzystać. Przy okazji odpowiedzi na to pytanie, pojawiła się konieczność przeprowadzenia dyskusji, czy istnieje niezawodna metoda określenia skutków gospodarczych, czy też innych dla kraju, regionu lub miasta goszczącego zorganizowania wielkoformatowej imprezy sportowej. Okazuje się bowiem, że literatura światowa na ten temat jest raczej uboga, a Polskie doświadczenia na tym polu niemal żadne. Z badań światowych wynika, że pomimo stosowania kilku metod szacowania wpływu imprez wielkoformatowych na gospodarkę, rzeczywiste ich oddziaływanie jest niezwykle trudne do określenia. Wynika to z niemożności wyizolowania efektów (zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych) wynikających ze zorganizowania wielkoformatowej imprezy oraz z faktu, że niektóre z tych efektów mają charakter niemierzalny. Różnorodność efektów spowodowała, ze zwykło się mówić o swego rodzaju dziedzictwie imprez wielkoformatowych, obejmując tą nazwą zarówno efekty pozytywne jak i negatywne, mierzalne jak i niemierzalne, jednym słowem wszystko, co zostanie nam po Euro 2012, łącznie ze wspomnieniami i emocjami. Ta książka właśnie o dziedzictwie wydarzeń sportowych traktuje, zarówno w części teoretycznej, opisującej metody jego mierzenia, jak i w części przedstawiającej potencjalne dziedzictwo po EURO 2012 w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem województwa pomorskiego. Odrębnym, poruszonym w książce wątkiem jest sposób finansowania wielkoformatowych imprez sportowych. Dokonano przeglądu różnych form finansowania, zarówno tych najprostszych: dotacji z budżetu państwa, jak i emisji obligacji, pozyskiwanie sponsorów, czy też unikalne formy finansowania, takie jak: emisja znaczków pocztowych, emisja monet, czy też loterie.


  • Evaluation of a sat-type fairness mechanism implemented in a dual-ring network
    • Aurelia Poźniak
    • Krzysztof Nowicki
    • Adrian Ostrowski
    • Łukasz Wrzesiński
    2011 Zeszyty Naukowe Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej. Technologie Informacyjne

    The fairness problem was presented. Popular fairness concepts and measures were shown. The RPR fairness mechanism and the SAT mechanism were described. A modification of the SAT algorithm, adapted to the possibilities of Ethernet cards used for implementation of a dual-ring RPR-based network, was proposed. Performance of the proposed modification was measured. Jain's and Chen's fairness indexes were calculated. Effectiveness comparison with other known networks was made. Performance of a network based on the original Ethernet card driver was shown and compared to authors' proposal. Further research was proposed.


  • Evaluation of ASON/GMPLS Connection Control Servers Performance
    • Sylwester Kaczmarek
    • Magdalena Młynarczuk
    • Marcin Narloch
    • Maciej Sac
    2011

    Performance aspects have always been very important in telecommunications, especially in control elements. That problem also regards ASON/GMLPS network, which is one of the propositions for Next Generation Network (NGN) transport stratum. In this paper we investigate performance of ASON/GMPLS Connection Control Servers (CCSs) in laboratory testbed, which architecture and operation are also described. In order to evaluate the performance of the ASON/GMPLS connection control elements, a set of scenarios including settingup and releasing connections were executed in different variants of testbed architecture. During the tests execution call setup and termination operations durations were measured. Test results in the three-layer testbed structure confirmed that connection control layer performance has the main impact on service request processing duration and the influence of the other testbed elements operation is negligible.


  • Evaluation of cavitation erosion-corrosion degradation of mild steel by means of Dynamic Impedance Spectroscopy in galvanostatic mode
    • Kazimierz Darowicki
    • Jacek Ryl
    • Paweł Ślepski
    2011 CORROSION SCIENCE

    Przedstawiono wyniki badań degradacji stali węglowych na skutek oddziaływania erozji-korozji kawitacyjnej. Do analizy wykorzystano technikę Dynamicznej Elektrochemicznej Spektroskopii Impedancyjnej w trybie galwanostatycznym, bliżej odwzrorowującym warunki naturalne. Do oceny stopnia degradacji posłużyły również funkcja ubytku masy MDPR oraz obrazy mikroskopowe SEM. Potwierdzono wpływ łączonej degradacji erozyjno-korozyjnej na parametry impedancyjne, w tym korelację pomiędzy parametrami pojemnościowymi a zmianą stopnia chropowatości próbki na skutek erozji.


  • Evaluation of immune responses in sheep induced by DNA immunization with genes encoding GRA1, GRA4, GRA6 and GRA7 antigens of Toxoplasma gondii
    • Elżbieta Hiszczyńska-Sawicka
    • Gabriela Olędzka
    • Lucyna Holec-Gąsior
    • Hong Li
    • Janet Boyu Xu
    • Richard Sedcole
    • Józef Kur
    • Roy Bickerstaffe
    • Mirosław Stankiewicz
    2011 VETERINARY PARASITOLOGY

    W niniejszej pracy oszacowano odpowiedź immunologiczną owiec szczepionych domięśniowo szczepionkami DNA zawierającymi geny kodujące cztery antygeny granul o dużej gęstości (GAR1, GRA4, GRA6 oraz GRA7) Toxoplasma gondii. Wykazano, iż wykorzystanie DNA plazmidu pGRA7 indukuje znaczący poziom przeciwciał IgG-2 anty-GRA7 oraz IFN-gammma, podczas gdy iniekcja pGRA1, pGRA4 oraz pGRA6 stymuluje odpowiedź przeciwciał IgG1 z ograniczoną odpowiedzią IFN-gamma.


  • Evaluation of Multimedia Stream Processing Modeling Language from the Perspective of Cognitive Dimensions
    • Anna Bobkowska
    • Michał Nykiel
    • Jerzy Proficz
    2011

    W referacie zawarto opis zastosowania wymiarów poznawczych do oceny języka modelowania przetwarzania strumieni multimedialnych, nazwanego MSP-ML, w trakcie tworzenia tego języka. Poszczególne części referatu prezentują kontekst i motywacje oceny MSP-ML, metodę oceny, rezultaty oceny oraz porównanie rezultatów oceny z wynikami otrzymanymi za pomocą innych metod oceny języków modelowania wizualnego.


  • EVALUATION OF SURFACE ROUGHNESS PARAMETERS OF TURNED GEAR WHEELS HOLES MACHINED BY BALL BURNISHING
    • Michał Dobrzyński
    • Włodzimierz Przybylski
    • Piotr Waszczur
    2011 Full text TRIBOLOGIA

    W artykule zaprezentowano wyniki z badań eksperymentalnych dotyczących przygotowania powierzchni do obróbki wykończeniowej nagniataniem. Badania dotyczyły obróbki materiałów w stanie utwardzonym po hartowaniu. analizowano wpływ parametrów toczenia na twardo na uzyskiwane wartości parametrów chropowatości powierzchni jako wejściowych przed procesem nagniatania.


  • Evolutionary Sets Of Safe Ship Trajectories: A New Approach To Collision Avoidance
    • Rafał Szłapczyński
    2011 JOURNAL OF NAVIGATION

    The paper introduces a new method of solving multi-ship encounter situations for both open waters and restricted water regions. The method, called evolutionary sets of safe trajectories combines some of the assumptions of game theory with evolutionary programming and aims to find optimal set of safe trajectories of all ships involved in an encounter situation. In a two-ship encounter situation it enables the operator of an on-board collision-avoidance system to predict the most probable behaviour of a target and to plan the own manoeuvres in advance. In a multi-ship encounter the method may be used to help an operator of a VTS system to coordinate the manoeuvres of all ships. The paper contains a detailed description of collision-avoidance operators used by the evolutionary method and simulation examples of the method's results for digital maps.


  • Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories: Evaluation of Individuals
    • Rafał Szłapczyński
    • Joanna Szłapczyńska
    2011

    The paper presents a description of the evaluation phase of the Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories method. In general, the Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories method combines some of the assumptions of game theory with evolutionary programming and finds an optimal set of cooperating trajectories of all ships involved in an encounter situation. While developing a new version of this method, the au-thors decided to use real maps instead of a simplified polygon modelling and also to focus on better handling of COLREGS. The upgrade to the method enforced re-designing the evaluation phase of the evolutionary pro-cess. The new evaluation is thoroughly described and it is shown how evaluation affects final solutions re-turned by the method.


  • Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories: improving the method by adjusting evolutionary techniques and parameters
    • Rafał Szłapczyński
    2011 LECTURE NOTES IN COMPUTER SCIENCE

    The paper presents some of the evolutionary techniques used by the evolutionary sets of safe ship trajectories method. In general, this method utilizes a customized evolutionary algorithm to solve a constrained optimization problem. This problem is defined as finding a set of cooperating trajectories (here the set is an evolutionary individual) of all the ships involved in the encounter situation. The resulting trajectories are safe, taking into account the International Regulations for Preventing Collisions at Sea (COLREGS), and economical - due to minimization of the average way loss ratio (the goal function). While developing a new version of the method, the author decided to introduce a number of changes, e.g. focusing on COLREGS compliance. The upgrade to the method led the author to experiments with various evolutionary mechanisms which resulted in a much more effective evolutionary process. These mechanisms are thoroughly discussed here.


  • Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories: problem dedicated operators
    • Rafał Szłapczyński
    • Joanna Szłapczyńska
    2011

    The paper presents the optimization process of the evolutionary sets of safe ship trajectories method, with a focus on its problem-dedicated operators. The method utilizes a customized evolutionary algorithm to solve a constrained optimization problem. This problem is defined as finding a set of cooperating trajectories (a set is an evolutionary individual) of all the ships involved in the encounter situation. The resulting trajectories are safe (meeting optimization constraints) while minimizing the average way loss ratio. When developing a new version of the method, the authors decided to introduce a number of changes. This upgrade enforced redesigning of the optimization process, especially the problem dedicated collision-avoidance operators.


  • Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories: the Method's Development and Selected Reaserch Results
    • Rafał Szłapczyński
    • Joanna Szłapczyńska
    2011 Full text Archives of Transport

    The Evolutionary Sets of Safe Ship Trajectories is a method solving ship encounter situations. The method combines evolutionary approach to planning ship trajectory with some of the assumption of game theory. For given positions and motion parameters the method finds a near optimal set of safe trajectories of all ships involved in an encounter. This paper presents framework of the method and its development. Additionally, selected method's results for two multi-ship encounters are provided.