Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Publications from the year 2014

Show all
  • Technologiczny Park w Gdyni
    • Daniel Załuski
    2014 Architektura-Murator

    Krytyka architektoniczna III i IV etap rozbudowy Pomorskiego Parku Naukowo - Technologicznego w Gdyni (PPNT), powstałego na terenach pokomunikacyjnych dawnej zajezdni autobusowej (proj. AEC Krymow i Partnerzy). Realizacja projektu została sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2007-2013 oraz środków budżetowych miasta Gdyni.


  • Technologie przewozu i przeładunku w transporcie morskim
    • Andrzej Grzelakowski
    • Karolina Krośnicka
    2014

    Porty morskie są skomplikowanymi węzłami infrastruktury transportowo-logistycznej o szerokim spektrum funkcjonalności . Rdzeniem funkcjonalnym portów jest zwykle kilka lub kilkanaście terminali przeładunkowo-składowych, wyspecjalizowanych w obsłudze określonych grup ładunków drobnicowych, masowych suchych i masowych płynnych (patrz schemat 1). Ze względu na różnice we właściwościach ładunków, i wynikających z tego faktu zróżnicowanych formach ich przewozu (typów statków służących do ich przewozu), każdy z wymienionych typów terminali portowych posługuje się odmienną technologią przeładunku, składowania i transportu wewnętrznego.


  • Teledetekcyjne badanie konstrukcyjnych elementów żelbetowych z użyciem naziemnego skaningu laserowego
    • Krystyna Nagrodzka-Godycka
    • Jakub Szulwic
    • Patryk Ziółkowski
    • Artur Janowski
    2014 Full text Logistyka

    Współczesna technologia naziemnego skaningu laserowego (TLS) z użyciem skanerów geodezyjnych o zasięgu większym niż 50 metrów pozwala na pomiar geometrii elementów konstrukcyjnych z dokładnością bliską 1 mm. Autorzy, w oparciu o badania laboratoryjne i doświadczenia własne, prezentują rozwiązanie pozwalające na wstępną ocenę belek żelbetowych jako podstawowych elementów konstrukcyjnych budowli typu mosty, wiadukty, budynki wielkopowierzchniowe. Przedmiotem artykułu jest analiza możliwości oceny deformacji i mechanizmów niszczenia zginanych belek żelbetowych z wykorzystaniem naziemnego skaningu laserowego weryfikowanego metodami fotogrametrycznymi. W artykule przytoczone zostają przykłady modelowania obrazu pozyskanego z naziemnego skaningu laserowego w dostępnych programach dedykowanych do pracy z chmurą punktów. Opisano możliwości i ograniczenia technik laserowych, a także określono przy spełnieniu jakich warunków mogą być stosowane w analizie elementów żelbetowych. Przedstawiono procedury pomiarowe, które posłużyć mogą do określania mechaniki zniszczenia belek i pomiaru deformacji.


  • Temperature influence on tyre/road noise of selected tyres
    • Piotr Mioduszewski
    • Stanisław Taryma
    • Ryszard Woźniak
    2014

    Air and road temperatures substantially affect road vehicle noise emission. The temperature influence on tyre/road noise depends mainly on tyre-road combination. It is different for dense and porous pavements, for bituminous and cement ones. It differs also depending on tyres. The correction procedures for temperature effect are still under consideration and preparation. Tyre/road noise measurements using CPX method were performed to establish correlation between noise emission and ambient temperature for a set of ten selected tyres (characterized by a wide range of noise levels and including the two ISO reference tyres) on a SMA8 dense pavement within the recommended air temperature range from 5ºC to 30ºC with a step of about 5ºC. Both air and road temperatures were taken into consideration. The results of this experiment were presented and discussed in the paper. A good correlation between air and road surface temperature was outlined. A linear relationship between noise emission and temperature was observed for eight tested tyres. The derived temperature correction factor was varied from -0.067 dB/ºC to -0.145 dB/ºC with an average of -0.107 dB/ºC (-0.09 dB/ºC for the two ISO reference tyres). There was no correlation for the remaining two tested tyres.


  • Temporal Changes in Complexity of Cardiovascular Regulation during Head-Up Tilt Test by Entropic Measures of Fluctuations of Heart Period Intervals and Systolic Blood Pressure
    • Dorota Wejer
    • Agnieszka Kaczkowska
    • D. Makowiec
    • Zbigniew R. Struzik
    • Beata Graff
    • Grzegorz Graff
    • Szymon Budrejko
    • Dariusz Kozłowski
    • Krzysztof Narkiewicz
    2014

    Temporal changes in complexity of cardiovascular regulation during head-up tilt test by entropic measures of fluctuations of heart period intervals and systolic blood pressure


  • TEORIA DECYZYJNYCH PROCESÓW SEMI-MARKOWA I JEJ ZASTOSOWANIE W PROJEKTOWANIU I EKSPLOATACJI OKRĘTOWYCH SILNIKÓW GŁÓWNYCH I INNYCH URZĄDZEŃ SIŁOWNI OKRĘTOWYCH
    • Jerzy Girtler
    2014

    W referacie zaprezentowano znaczenie teorii procesów semi-Markowa w naukach technicznych, zwłaszcza w teorii niezawodności urządzeń technicznych, teorii bezpieczeństwa ich działania oraz statystycznej teorii podejmowania decyzji eksploatacyjnych. W referacie wyeksponowano także przydatność teorii procesów semi-Markowa w teorii i praktyce eksploatacji wspomnianych urządzeń technicznych na przykładzie tak istotnych urządzeń w transporcie morskim, jakimi są okrętowe silniki główne i inne urządzenia siłowni okrętowych. Zasygnalizowano, że urządzenia te mają zasadniczy wpływ na niezawodność i bezpieczeństwo statków. Scharakteryzowano własności procesów semimarkowskich wskazując, że mogą być one stosowane jako modele rzeczywistych procesów zachodzących w fazie eksploatacji okrętowych silników głównych oraz innych urządzeń siłowni okrętowych. Zwrócono uwagę na konieczność uwzględnienia w modelowaniu procesów w eksploatacji urządzeń okrętowych (silników głównych i innych urządzeń) specyfiki procesów semimarkowskich. Wykazano przydatność decyzyjnych (sterowanych) procesów semi-Markowa w eksploatacyjnej praktyce decyzyjnej na przykładzie sześcio-stanowego procesu semimarkowskiego jako modelu rzeczywistego procesu eksploatacji okrętowych silników głównych.


  • Tereny polarne - interesującym obszarem do badań. - Część 1 Analityka próbek pochodzących od organizmów żywych
    • Katarzyna Kozak
    • Małgorzata Szopińska
    • Sara Lehmann-Konera
    • Żaneta Polkowska
    2014 Analityka: Nauka i Praktyka

    Środowisko Arktyki stanowi unikalny w skali globalnej ekosystem, charakteryzujący się niezwykłą wrażliwością na zmiany związane z postępującą antropopresją. Ze względu na warunki środowiskowe oraz położenie geograficzne, obszar Archipelagu Svalbard uznawany jest za rezerwuar zanieczyszczeń pochodzenia antropogenicznego. W pracy zestawiono i omówiono informacje dotyczące zanieczyszczeń zdeponowanych w próbkach pochodzących od organizmów żywych. Przeprowadzono przegląd wpływu zanieczyszczeń na organizmy zamieszkujące obszary polarne. Ponadto uwzględniono wpływ zmian klimatu na ekosystem arktyczny. Biorąc pod uwagę łatwość z jaką trwałe związki organiczne ulegają akumulacji w środowisku abiotycznym Arktyki, a także bioakumulacji i biowzmocnieniu wśród jej flory i fauny, z niepokojem odnotowuje się wysokie poziomy zawartości tych zanieczyszczeń w środowisku arktycznym już od ponad 15 lat. Wskazuje to na istotność prowadzenia szczegółowych badań nad określeniem: źródeł emisji zanieczyszczeń, dróg ich transportu w środowisku, możliwości ich akumulacji w różnych elementach ekosystemu.


  • Tereny polarne - interesującym obszarem do badań Cz. II - Analityka próbek abiotycznych w Arktyce
    • Katarzyna Kozak
    • Małgorzata Szopińska
    • Żaneta Polkowska
    2014 Analityka: Nauka i Praktyka

    W pracy ujęto problematykę zanieczyszczeń obszarów polarnych. Zwrócono szczególną uwagę na trwałe związki organiczne obecne w rejonie Arktyki w elementach przyrody nieożywionej. TZO pochodzenia antropogenicznego mogą pojawiać się na terenach polarnych za sprawą transportu na duże odległości z obszarów Euroazji i Ameryki Północnej. Badania poziomów zanieczyszczeń obecnych w próbkach abiotycznych na obszarze Arktyki stanowią fundament monitoringu jakości środowiska, dzięki któremu możliwe jest podjęcie działań mających na celu ochronę ekosystemów arktycznych.


  • Tereny skażone – stare składowiska odpadów. Karlsruhe 22 – 23 lipca 2014
    • Ziemowit Suligowski
    2014 Inżynieria Morska i Geotechnika

    Istniejące składowiska odpadów. Problemy starych składowisk i ich doprowadzenie do akceptowalnego poziomu. Informacja o specjalistycznym seminarium "Tereny skażone – stare składowiska odpadów", Informacja o podstawowych kierunkach badań i programie.


  • Tereny zdegradowane w UE: skala problemu, przyczyny powstawania i zasady zrównoważonej rewitalizacji = Brownfields in the EU : Scale of the problem, reasons of generation and principles of sustainable revitalization
    • Grzegorz Malina
    • Anna Gumuła-Kawęcka
    2014

    Rosnąca liczba terenów zdegradowanych staje się istotnym problemem w wielu krajach na całym świecie. Celem pracy jest przedstawienie holistycznego podejścia do zarządzania terenami zdegradowanymi rozwijanego w ramach europejskiego projektu HOMBRE (Holistic Management of Brownfield Regeneration). Koncepcja koncentruje się na osiągnięciu najwyższych możliwych korzyści ekonomicznych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz poszanowaniem społeczności lokalnej. W pracy przedstawiono skalę problemu degradacji terenów w Europie wraz z analizą ekonomicznych, politycznych, społecznych i ekologicznych przyczyn ich powstawania. Zasady zrównoważonego rozwoju zaprezentowano w odniesieniu do narzędzi opracowanych w ramach projektu HOMBRE w celu ułatwienia zarządzania terenami: nawigatora terenów zdegradowanych, wczesnych wskaźników degradacji i wskaźników sukcesu rewitalizacji, pociągów technologicznych i okien operacyjnych.


  • Termination functions for evolutionary path planning algorithm
    • Łukasz Kuczkowski
    • Roman Śmierzchalski
    2014

    In this paper a study of termination functions (stop criterion) for evolutionary path planning algorithm is presented. Tested algorithm is used to determine close to optimal ship paths in collision avoidance situation. For this purpose a path planning problem is defined. A specific structure of the individual path and fitness function is presented. For the simulation purposes a close to real tested environment is created. Five independent tests are performed using three stopping conditions: termination upon number of generations, population average score and population diversity. The results are compared in terms of number of generations needed to stop algorithm, calculation time and fitness function value. Undertaken research allow to select suitable parameters for studied stop criteria and conclude whether the termination function used in tests are adequate for specialized path planning evolutionary algorithm.


  • Termograficzna diagnostyka stanu dziąseł
    • Anna Wojtaszek-Słomińska
    • Aida Kusiak
    • Monika Sawicka
    • Roman Śmierzchalski
    • Dariusz Świsulski
    • Ariel Dzwonkowski
    • Tomasz Barnert
    2014 Full text Measurement Automation Monitoring

    W artykule przedstawiono zagadnienie dotyczące wykorzystania kamer termowizyjnych do bezinwazyjnych badań stomatologicznych. Badania wstępne przeprowadzono dla kilku osób, dokonując pomiarów rozkładu promieniowania temperaturowego w obrębie dziąsła. Analiza wyników badań wykazała zmiany przepływu krwi w dziąśle, co oznacza, iż badania te mogą być pomocne w monitorowaniu przejściowych procesów zapalnych dziąseł. Ważnym zagadnieniem jest jednak dobór odpowiedniej metodyki przeprowadzania tych pomiarów.


  • Termowizja jako narzędzie weryfikacji stanu elementów ochronnych SMD podczas badań udarowych
    • Stanisław Galla
    2014 Full text Przegląd Elektrotechniczny

    Przedstawiono wyniki badań przyrostów temperatury rejestrowanych za pomocą kamery termowizyjnej ochronnych elementów SMD podczas wykonywania badań odporności na udary napięciowe wykonywane wg normy EN61000-4-5 dla różnych poziomów sprzężeń impedancyjnych


  • The 90th Birthday Jubilee of Professor Eugeniusz Bielewicz
    • Jarosław Górski
    • Marek Skowronek
    • Ireneusz Kreja
    • Paweł Kłosowski
    • Jerzy Ziółko
    2014 Full text Archives of Civil Engineering

    On the jubilee year of the 90th birthday of prof. Eugeniusz Bielewicz, a portrait of this eminent civil engineer and scholar is presented by his co-workers.


  • The Analysis and Solutions to the Problems of IPv6 Configuration Migration of Small Networks
    • Krzysztof Nowicki
    • Wojciech Gumiński
    • Karol Podolski
    2014 Open Journal of Communication and Software

    The paper analyzes the problems of IPv4 to IPv6 migration processes and indicates the areas in which migration can be done without expensive replacement of hardware, software and organizational changes. This paper presents the migration tools developed for the SOHO network administrators. The tools provide theoretical knowledge and practical advices on migrating to IPv6 and enable automation of the migration process. The article presents basic problems encountered in migrating small networks environments to support IPv6. Problems were introduced along with proposals for migration methodologies and tools to assist in this process. The system supporting administrators with the IPv6 network migration was presented. The system consists of Migration Guide and Automated Migration Tool. They are interactive tools which allow the transmission of guidance on network migration.


  • The analysis of soil resistance during screw displacement pile installation
    • Adam Krasiński
    2014 Full text Studia Geotechnica et Mechanica

    The analysis of soil resistances during screw displacement pile installation based on model and field tests. The investigations were carried out as a part of research project, financed by the Polish Ministry of Science and Higher Education. A proposal of empirical method for prediction of rotation resistance (torque) during screw auger penetration in non-cohesive subsoil based on CPT result.


  • The analysis of turbine propulsion systems in nuclear submarines
    • Marian Piwowarski
    2014 Key Engineering Materials

    The article systematises submarines, which are presently in service, according to their propulsion types (both conventional and nuclear), power output, and submersion depth. Contemporary types of propulsion systems installed and used in submarines are discussed. Calculations were performed for the PWR (Pressurized Water Reactor) type nuclear propulsion system and the supercritical turbine propulsion system (supercritical reactor cooled with light water). Preliminary designs of turbines have been worked out for these two variants, and the systems were compared with respect to cycle efficiency and turboset efficiency.


  • The Application of the IODA Document Architecture to Music Data
    • Adam Kaczmarek
    2014

    This paper is concerned with storing music data with the use of document architecture called Interactive Open Document Architecture (IODA). This architecture makes it possible to create documents which are executable, mobile, interactive and intelligent. Such documents consist of many files that are semantically related to each other. Semantic links are defined in XML files which are a part of a document. IODA documents with music data have been called IODA Music Documents. Such documents consist of a file with sound, a file with lyrics and many other files with data related to the document. It is easier to search for music files in a collection of music stored in the form of IODA Music Documents. Users can search for songs on the basis of a part of their lyrics or they can perform the search with the use of humming queries. In this kind of a search users record a part of a melody that they remember and the searching system retrieves music files that match the recorded melody.


  • The Backbone Coloring Problem for Small Graphs
    • Robert Janczewski
    • Krzysztof Turowski
    2014 Journal of Applied Computer Science

    In this paper we investigate the values of the backbone chromatic number, derived from a mathematical model for the problem of minimization of bandwidth in radio networks, for small connected graphs and connected backbones (up to 7 vertices). We study the relationship of this parameter with the structure of the graph and compare the results with the solutions obtained using the classical graph coloring algorithms (LF, IS), modified for the backbone coloring problem.


  • The best porous asphalt pavement in Sweden so far
    • Ulf Sandberg
    • Piotr Mioduszewski
    2014

    In 2010 a double-layer porous asphalt concrete (DPAC) pavement was constructed in various versions on the E4 motorway through the Swedish city Huskvarna. As a result of a court decision the Swedish Transport Administration had to reduce noise emission by applying a low noise road surface that would reduce A-weighted noise levels by 5 dB, as an average. Earlier experience in Sweden indicated that it was possible to obtain a high initial reduction but due to the widespread use of studded tyres in winter, clogging and ravelling created a loss of around 2 dB per year, with an acoustical lifetime of only 3 years. However, the improved pavement in Huskvarna has exceeded lifetime and durability expectations by at least 100 %. The first three years noise reduction fell from the initial 7-8 dB by about 1 dB, compared to an SMA 16 pavement, and now in its 4th year the main pavement still performs well. This paper presents results of noise measurements over a 4-year period on various versions of the DPAC and single-layer porous asphalt which were tried at the site. This includes the effects of grinding, cleaning, and rejuvenation. Measurements were made by TUG using the CPX method and two reference tyres.