Show publications from the year
-
Show all publications from the year 2025
-
Show all publications from the year 2024
-
Show all publications from the year 2023
-
Show all publications from the year 2022
-
Show all publications from the year 2021
-
Show all publications from the year 2020
-
Show all publications from the year 2019
-
Show all publications from the year 2018
-
Show all publications from the year 2017
-
Show all publications from the year 2016
-
Show all publications from the year 2015
-
Show all publications from the year 2014
-
Show all publications from the year 2013
-
Show all publications from the year 2012
-
Show all publications from the year 2011
-
Show all publications from the year 2010
-
Show all publications from the year 2009
-
Show all publications from the year 2008
-
Show all publications from the year 2007
-
Show all publications from the year 2006
-
Show all publications from the year 2005
-
Show all publications from the year 2004
-
Show all publications from the year 2003
-
Show all publications from the year 2002
-
Show all publications from the year 2001
-
Show all publications from the year 2000
-
Show all publications from the year 1999
-
Show all publications from the year 1998
-
Show all publications from the year 1988
-
Show all publications from the year 1987
-
Show all publications from the year 1980
Publications from the year 2017
Show all-
Problem powodzi miejskich
- Ziemowit Suligowski
Zagadnienia związane z powtarzającym się w Polsce zjawiskiem powodzi miejskiej pochodzącej od opadu. Problemy ocen ilościowych. Zagadnienie nadmiernego wpływu przeszłości na podejmowane działania, w efekcie niewłaściwa identyfikacja problemów. Przykład działań podjętych w Gdańsku. Inicjatywa bydgoska.
-
Problem zatruwania związkami siarki w tlenkowych ogniwach paliwowych – wyzwania i perspektywy
- Krzysztof Hope
- Beata Bochentyn
Paliwa stanowiące alternatywę dla wodoru, używane do zasilania tlenkowych ogniw paliwowych, często zanieczyszczone są związkami siarki. Nawet niewielka ich ilość może doprowadzić do degradacji anody, a w konsekwencji całego ogniwa. Mechanizmy zatruwania można podzielić na adsorpcję i tworzenie się siarczków. W zależności od występującego mechanizmu zatrucie siarką może być odwracalne lub nie. Dąży się, zatem do otrzymania nowych materiałów anodowych o niskiej podatności na szkodliwe działanie siarki oraz umożliwiających pracę w jak najniższej temperaturze przy spełnieniu wszystkich wymagań stawianych przed materiałem anodowym. Wyróżnić można kilka grup rozwijanych materiałów, lecz najbardziej obiecującymi wydają się materiały na bazie związków o strukturze fluorytu wykorzystane w anodzie hybrydowej.
-
PROBLEMATYKA WYZNACZANIA WARTOŚCI OPAŁOWEJ MODYFIKOWANYCH PALIW ŻEGLUGOWYCH
- Zbigniew Korczewski
W artykule przedstawiono krótką charakterystykę modyfikowanych paliw żeglugowych wprowadzanych na rynek przez koncerny paliwowe PKN ORLEN S.A., LOTOS Asfalt Sp. z o.o. oraz STENA OIL (Szwecja) oraz ich podstawowe własności fizykochemiczne. Zwrócono szczególną uwagę na odpowiedni dobór lepkości paliwa zasilającego silnik okrętowy, który determinuje właściwy przebieg procesu spalania oraz odpowiednie warunki smarowania par precyzyjnych aparatury wtryskowej. Przybliżono technologię pomiaru ciepła spalania paliw ciekłych w kalorymetrze, wykorzystywaną dodatkowo do wstępnego, jakościowego i ilościowego oszacowania produktów pozostałościowych po spaleniu próbki paliwowej w tyglu bomby kalorymetrycznej, a także problemy badawcze związane z wyznaczaniem wartości opałowej pozostałościowych paliw żeglugowych.
-
Problems and challenges associated with estimating the emissions of organic compounds from indoor materials
- Mariusz Marć
For several years intensive research has been carried out with the aim of developing a database of the types and amounts of pollutants released from indoor materials to the indoor environment. The paper discusses in detail basic problems and challenges encountered when estimating the emissions of chemical compounds released from of indoor materials. Factors affecting the validity of data obtained by using two different types of analytical devices operating in a dynamic mode (the ex-situ methods) or passive mode (the in-situ methods) for collecting the analytes samples from the gaseous phase were discussed. The main advantages and important limitations of specific analytical devices and aspects of the morphology of the studied indoor material that may influence the type and amount of chemical compounds released into the air were also highlighted. Attention has also been drawn to challenges encountered when developing candidate reference materials dedicated for measuring emissions from indoor matrices.
-
Problems of analysis of axially loaded steel behavior under laser welded panel
- Janusz Kozak
Wprowadzanie do praktyki nowych rozwiązań konstrukcyjnych wymaga posiadania danych wejściowych do procesu modelowania ich zachowania. Takim nowym elementem jest stalowy, spawany laserowo panel typu sandwich. W pracy pokazano wy-brane problemy towarzyszące modelowaniu zachowań takiej struktury. Pokazano podstawy teoretyczne wyznaczania sztyw-ności panelu a następnie omówiono wyniki badań wyboczenio-wych serii modeli o zmiennej geometrii.
-
PROBLEMS OF THE STARTING AND OPERATING OF HYDRAULIC COMPONENTS AND SYSTEMS IN LOW AMBIENT TEMPERATURE (PART IV) MODELLING THE HEATING PROCESS AND DETERMINING THE SERVICEABILITY OF HYDRAULIC COMPONENTS DURING THE STARTING-UP IN LOW AMBIENT TEMPERATURE
- Ryszard Jasiński
Designers of hydraulically driven machines and devices are obliged to ensure during design process their high service life with taking into account their operational conditions. Some of the machines may be started in low ambient temperature and even in thermal shock conditions (due to delivering hot working medium to cold components). In order to put such devices into operation appropriate investigations, including experimental ones - usually very expensive and time-consuming, are carried out. For this reason numerical calculations can be used to determine serviceability of a hydraulic component or system operating in thermal shock conditions. Application of numerical calculation methods is much less expensive in comparison to experimental ones. This paper presents a numerical calculation method which makes it possible to solve issues of heat exchange in elements of investigated hydraulic components by using finite elements method. For performing the simulations the following data are necessary: ambient temperature, oil temperature, heat transfer coefficient between oil and surfaces of elements, as well as areas of surfaces being in contact with oil. By means of computer simulation method values of clearance between cooperating elements as well as ranges of parameters of correct and incorrect operation of hydraulic components have been determined. In this paper results of computer simulation of some experimentally tested hydraulic components such as axial piston pump and proportional spool valve, are presented. The computer simulation results were compared with the experimental ones and high conformity was obtained.
-
PROBLEMS OF THE STARTING AND OPERATING OF HYDRAULIC COMPONENTS AND SYSTEMS IN LOW AMBIENT TEMPERATURE (PART V) METHODS ENSURING CORRECT START-UP OF HYDRAULIC COMPONENTS OF SHIP’S ONBOARD DEVICES IN LOW AMBIENT TEMPERATURES
- Ryszard Jasiński
A large number of hydraulic devices and systems are started in low ambient temperatures. A good example of such a device is the hoisting winch on the ship. Starting hydraulic drive units in thermal shock conditions (rapid supply of hot oil to the cold unit) may lead to incorrect operation of the actuating system, for instance, due to the loss of clearance between cooperating elements. The article presents methods to prevent the disappearance of effective clearance in a hydraulic motor started in thermal shock conditions. For this reason, the structure of the hydraulic satellite motor was complemented by elements creating special channels through which hot oil could flow and additionally heat fixed parts of the motor. This solution ensures faster heating of motor housing, thus decreasing the temperature difference between the housing and the satellites during motor start-up in thermal shock conditions
-
Problems with modelling the strength properties of sailing vessels rigging ropes
- Janusz Kozak
- Agnieszka Czaja
This article presents the basic parameters of soft ropes: natural fibre ropes, soft wire ropes and synthetic fibre ropes used for running rigging. There are only several materials still used for the production of natural fibre ropes, including cotton, jute, hemp, sisal and manila hemp. The most commonly used soft wire ropes are twisted pair ropes; for smaller diameters there is a 6x19M - FC rope and for larger diameters – 6x37M – FC. There are several types of materials of varied properties and used in different combinations that are utilised for the production of synthetic fibre ropes. Therefore, the parameters of ropes used for the running rigging of staysails, i.e. halyards, downhauls, sheets and tack lines are discussed. Ultra high molecular weight polyethylene (UHMWPE) called dyneema and spectra, or polyester (PES) called diolen, dacron and trevira are most often used for this type of rigging. The problems with modelling the strength properties of synthetic fibre ropes are related with their complex geometry and structure. Multilayered models and the Continuum model are the basic models determining the strength properties of synthetic fibre ropes.
-
Problemy doboru przewodu uziemiającego ograniczników przepięć w stacjach elektroenergetycznych wysokiego napięcia
- Stanisław Czapp
- Krzysztof Kujawski
W referacie przedstawiono wybrane kryteria doboru przewodu uziemiającego ograniczników przepięć w stacjach elektroenergetycznych wysokiego napięcia. Przeanalizowano narażenia cieplne przewodu uziemiającego i ich wpływ na dobór jego przekroju. Zwrócono uwagę na konieczność stosowania odpowiedniej izolacji przewodu, aby poprawnie rejestrować zadziałania ogranicznika.
-
Problemy gospodarczego wykorzystania dolnej Wisły
- Romuald Szymkiewicz
W pracy omówiono historię i aktualny stan zagospodarowania dolnej Wisły oraz najistotniejsze argumenty na rzecz gospodarczego wykorzystania jej potencjału. Wskazano, że najlepszym sposobem kompleksowego i integralnego rozwiązania problemów związanych z zagrożeniem niesionym przez dolną Wisłę i wykorzystaniem istniejących możliwości jest powrót do idei budowy kaskady stopni wodnych. Takie podejście umożliwi kompleksowe rozwiązanie problemów zagrożenia powodzią, produkcji energii, transportu wodnego, zaopatrzenia w wodę, retencji wód opadowych oraz sportu i rekreacji. Dla porównania przedstawiono stan rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej w Europie i na świecie.
-
Problemy konstrukcyjne zastosowania kanalizacyjnej studzienki rewizyjnej
- Ziemowit Suligowski
Zagadnienia konstrukcyjne studzienek rewizyjnych. Szczególne wymagania poszczególnych rozwiązań. Podstawowa klasyfikacja. Błędy doboru konstrukcji i rozwiązania w aspekcie budowlanym i konstrukcyjnym
-
Problemy mieszkaniowe w budującej się Gdyni, „mieście poszukiwaczy złota”
- Anna Orchowska-Smolińska
Miasto Gdynia, zbudowane zupełnie od podstaw w przeciągu kilkunastu lat, na przestrzeni lat 1923-1939, stanowiło jedno z najważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych II Rzeczypospolitej. Szybka budowa dwóch składowych tego nowoczesnego ośrodka, jakimi były port i miasto, wiązała się nierzadko z nowymi, wcześniej trudnymi do przewidzenia wyzwaniami natury planistycznej i organizacyjnej. W początkowych latach budowy Gdyni zapewnienie „przybyszom” przez Magistrat ekonomicznych lokali socjalnych, w przystosowanych dla nich ilościach było jednym z poważniejszych problemów, z którymi musiano się zmierzyć. Tanie budownictwo mieszkań dla grup robotniczych i rozwój działalności spółdzielczej nie były w początkowym okresie wystarczająco wydajne. Śródmieście i najbliższą jemu dzielnicę Kamienna Góra opanował przede wszystkim sektor prywatny, mogący pozwolić sobie na kredytowane zakupy parcel i budowy. Tego typu inwestorzy skupiali się głównie na kamienicznej zabudowie czynszowej lub ewentualnie jednorodzinnym budownictwie willowym. Stan ten nie musiał długo czekać na rozwiązanie, trudna sytuacja ekonomiczno-społeczna doprowadziła do samorzutnego zaspokojenia głodu lokalowego i powstania kilku zagospodarowywanych „na dziko” dzielnic biedoty. O pracę przy budowie portu i ostateczne zatrudnienie jako wykwalifikowany pracownik portu przy jego eksploatacji trzeba było się bardzo postarać, lecz to dawało przybywającym do Gdyni gwarancję godnych warunków życia dla siebie i swojej rodziny. W prezentowanym tekście za cel postanowiono sobie przedstawić sytuację zamieszkania pracownika portowego i robotnika w budującym się mieście Gdyni na tle szeroko nakreślonych tematów budownictwa społecznego miasta.
-
Problemy oceny technologii docierania elementów ceramicznych
- Adam Barylski
Technologie docieranie obejmują zarówno kształtowanie powierzchni metalowych, jak i niemetalowych, głównie ceramicznych. Przedstawiono wyroby z ich wymaganiami oraz konstrukcje separatorów. Przeanalizowano czasy operacji oraz koszty docierania elementów.
-
Problemy planowania rozwoju systemu transportowego w obszarach metropolitalnych – przykład Obszaru Metropolitalnego G-G-S
- Lech Michalski
- Krystian Birr
Problemy rozwoju systemów transportowych w metropoliach wynikają ze specyfiki tych obszarów, ich skali i struktury przestrzennej. Obszary te charakteryzują się dużą wewnętrzną integracją funkcjonalną oraz dobrze rozwiniętą siecią transportową. Dynamicznie rozwijające się obszary metropolitalne mają odrębne systemy zarządzania finansami, rozwią- zania prawne oraz administrację, a także własne organy planowania i zarządzania, które mogą dokonywać zmian jakościowych, w tym w zakresie rozwoju systemów transportowych. Brak tych systemów i organów powoduje problemy w transporcie i zbyt wolne tempo zmian jakościowych. Pomimo skoku cywilizacyjnego dokonanego w ostatnim dziesię- cioleciu w zakresie planowanych inwestycji transportowych, cały system transportowy naszej metropolii ma wiele słabych stron. W artykule przedstawiono problemy planowania rozwoju systemu transportowego w obszarach metropolitalnych na przykładzie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
-
Problemy pomiaru impedancji pętli zwarciowej w nowoczesnych instalacjach niskiego napięcia
- Stanisław Czapp
Rozdział dotyczy pomiarów w sieciach i instalacjach elektroenergetycznych. Podjęto w nim temat zbędnego wyzwalania wyłączników różnicowoprądowych podczas pomiaru impedancji pętli zwarciowej, który jest jednym z elementów sprawdzania odbiorczego oraz sprawdzania okresowego tych instalacji. Omówiono również specyfikę tego pomiaru w obwodach zasilanych z UPS.
-
Problemy pracy zabezpieczeń odległościowych linii 400 kV w Polsce północno-wschodniej
- Krzysztof Dobrzyński
- Jacek Klucznik
- Zbigniew Lubośny
Przedstawiono analizę wpływu połączenia polskiego systemu elektroenergetycznego z systemem Litwy na detekcję zakłóceń przez zabezpieczenia odległościowe linii 400 kV znajdujących się w najbliższym otoczeniu stacji Ełk Bis.
-
Problemy z powłokami antykorozyjnymi na elementach wyposażenia obiektów mostowych
- Dariusz Kowalski
Opisano problem wadliwości zabezpieczenia antykorozyjnego w zakresie malarskich powłok ochronno-dekoracyjnych wykonywanych na stalowych elementach barier zabezpieczonych uprzednio poprzez ocynkowanie metodą zanurzeniową na gorąco. Wykorzystując przykłady pochodzące z różnych obiektów przedstawiono powtarzający się problem delaminacji powłok malarskich, niezależny od rodzaju zastosowanych wyrobów lakierniczych oraz znacznego rozwoju korozji na odsłanianym podłożu cynkowym. Zwrócono również uwagę na przypadki nieprawidłowości dotyczące tych samych elementów, ale związane z brakiem właściwego nadzoru w czasie realizacji robót antykorozyjnych.
-
PROBLEMY Z WDRAŻANIEM AGILE SCRUM NA PRZYKŁADZIE WOLTERS KLUWER
- Piotr Zejer
Celem artykułu jest przedstawienie i analiza głównych problemów z wdrażaniem Agile Scrum na przykładzie Wolters Kluwer oraz próba odpowiedzi na pytanie w jaki sposób skutecznie wdrożyć metodykę Scrum w dużej organizacji stosującej tradycyjne metodyki zarządzania. Przedstawiono kluczowe zalety praktyki Scrum, oraz zakres wdrożenia w opisywanym przedsiębiorstwie. W artykule na podstawie badania i doświadczeń autora opisano główne problemy podczas wdrożeń oraz podano zalecenia dotyczące skutecznego wdrażania Scrum, które pozwolą czytelnikowi zrozumieć ich znaczenie i wykorzystać je we własnej praktyce.
-
Procedura pomiarowa usługi skanowania laserowego 3D z platformy pływającej
- Katarzyna Bobkowska
- Waldemar Gierski
- Artur Janowski
- Marek Przyborski
- Jakub Szulwic
- Paweł Tysiąc
Monografia obejmuje innowacyjną procedurę skanowania laserowego z platformy pływającej. Autorzy podają zasady, potencjał i ograniczenia metody skanowania mobilnego z lądowych i portowych dróg wodnych oraz z morza.
-
Procedura wyznaczania krzywej interakcji dla przekroju prostokątnego metodą uproszczoną
- Maciej Tomasz Solarczyk
W artykule opisano w dokładny sposób procedurę wyznaczenia krzywej interakcji dla przekroju prostokątnego według założeń metody uproszczonej (przy przyjęciu prostokątnego rozkładu naprężeń w strefie ściskanej betonu). Krzywą graniczną można wykonać w pełnym zakresie – dla rozciągania zarówno dolnych jak i górnych włókien przekroju. Dodatkowo autor przedstawia współczynniki wykorzystania stali, dzięki czemu możliwym jest uzyskanie rzeczywistych sił w prętach zbrojeniowych.