Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Treść strony

Nowe metody diagnostyki technicznej taboru kolejowego

Systemy sterowania pojazdów trakcyjnych można podzielić na następujące dwie główne generacje:- systemy stykowo-przekaźnikowe, w których realizacja programu sterowania wynika z uzależnień elektromechanicznych i sposobu połączenia elementów między sobą,- systemy mikrokomputerowe, w których wzajemne uzależnienia urządzeń wykonawczych i realizacja funkcji sterujących są przejmowane przez program mikrokomputera.Pojazdy obu generacji są obecnie użytkowane ze względu na ich długi okres eksploatacji. Utrzymanie pojazdów w stanie sprawności technicznej wymaga okresowej kontroli i ewentualnej regulacji urządzeń pojazdów. W przypadku wystąpienia niesprawności konieczne jest określenie uszkodzenia, które coraz częściej analizowane jest z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych. Rozwijana jest diagnostyka techniczna opierająca się na:- stacjach diagnostycznych umieszczonych w lokomotywowniach i przenośnych urządzeniach do kontroli stanu wybranych podzespołów pojazdów. Niektóre z programowalnych urządzeń diagnostycznych są wyposażane w interfejsy. Kompatybilny interfejs musi zawierać także sprawdzane urządzenie pojazdu. Ten typ diagnostyki można określić jako diagnostykę zewnętrzną;- urządzeniach sterowania realizujących dodatkowe funkcje kontroli i diagnostyki. Przy niewielkim doposażeniu sprzętowym i znacznej rozbudowie oprogramowania - system sterowania pojazdu może spełniać funkcje diagnostyczne w czasie rzeczywistym lub na postoju (on-line lub off-line). Tego typu diagnostykę można nazwać diagnostyką pokładową lub wewnętrzną.Należy podkreślić, że nowoczesny system sterowania pojazdów jest systemem wieloprocesorowym przestrzennie rozłożonym tworzącym złożoną sieć komputerową. Musi on być wyposażony w funkcje diagnostyczne, co w sposób znaczący powiększa jego oprogramowanie. W artykule przedstawiono budowę i zasadę działania stanowiska diagnostyki zewnętrznej dostosowanego do taboru starszego typu a także dla wybranych urządzeń pojazdów o sterowaniu klasycznym jak i komputerowym. Stację diagnostyczną wykonano w Zakładzie Trakcji Elektrycznej Politechniki Gdańskiej i wdrożono w Zakładzie Taboru kolejowego w Gdyni. Dużym ułatwieniem prowadzenia procesu diagnostycznego jest wyposażenie stanowiska w układ łączności bezprzewodowej i tzw. zdalny pulpit. Wyposażenia centralnego komputera w mobilny, wirtualny pulpit umożliwia prowadzenie diagnostyki przez jednego operatora a także znacznie upraszcza przeprowadzanie procedur testowych i skraca czas badań.

Authors

Additional information

Category
Aktywność konferencyjna
Type
publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
Language
polski
Publication year
2008

Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Nowe metody diagnostyki technicznej taboru kolejowego" link open in new tab

Portal MOST Wiedzy link open in new tab