Filtr wyjściowy falownika jest stosowany w napędach elektrycznych prądu przemiennego o regulowanej prędkości w celu wygładzenia przebiegów prądów i napięć zasilających silnik. Zastosowanie filtru utrudnia realizację precyzyjnych metod sterowania silnikami, szczególnie w przypadku napędów bezczujnikowych (tj. bez czujnika prędkości obrotowej wału silnika). Ponieważ, ze względów praktycznych, nie stosuje się pomiarów prądów i napięć zasilających silnik preferowanym rozwiązaniem jest pomiar jedynie prądów wyjściowych i napięcia wejściowego falownika. Sygnały, które nie są mierzone a których znajomość jest konieczna do sterowania silnikiem można obliczać przy zastosowaniu obserwatora stanu. W przypadku napędów z filtrem wyjściowym falownika konieczne jest zmodyfikowanie struktury układu regulacji tak aby sterować zarówno zmiennymi stanu silnika jak i zmiennymi stanu filtru. W artykule przedstawiono metodę nielinowego sterowania silnikiem asynchronicznym oraz układ obserwatora stanu, które zostały zmodyfikowane tak aby uwzgldnić obecność filtru wyjściowego falownika w układzie napędowym. W przedstawionym układzie wykorzystano jedynie czujniki pomiarowe dwóch prądów wyjściowych oraz napięcia zasilania falownika. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych dla układu napędowego z silnikiem o mocy 1,5kW.
Authors
- prof. dr hab. inż. Jarosław Guziński link open in new tab ,
- Haitham Abu-Rub
Additional information
- DOI
- Digital Object Identifier link open in new tab 10.1063/1.3106456
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- angielski
- Publication year
- 2009