Filtr wyjściowy falownika jest stosowany w napędach elektrycznych prądu przemiennego o regulowanej prędkości w celu wygładzenia przebiegów prądów i napięć zasilających silnik. Zastosowanie filtru utrudnia realizację precyzyjnych metod sterowania silnikami, szczególnie w przypadku napędów bezczujnikowych (tj. bez czujnika prędkości obrotowej wału silnika). Ponieważ, ze względów praktycznych, nie stosuje się pomiarów prądów i napięć zasilających silnik preferowanym rozwiązaniem jest pomiar jedynie prądów wyjściowych i napięcia wejściowego falownika. Sygnały, które nie są mierzone a których znajomość jest konieczna do sterowania silnikiem można obliczać przy zastosowaniu obserwatora stanu. W przypadku napędów z filtrem wyjściowym falownika konieczne jest zmodyfikowanie struktury układu regulacji tak aby sterować zarówno zmiennymi stanu silnika jak i zmiennymi stanu filtru. W artykule przedstawiono metodę nielinowego sterowania silnikiem asynchronicznym oraz układ obserwatora stanu, które zostały zmodyfikowane tak aby uwzgldnić obecność filtru wyjściowego falownika w układzie napędowym. W przedstawionym układzie wykorzystano jedynie czujniki pomiarowe dwóch prądów wyjściowych oraz napięcia zasilania falownika. Zaprezentowano wyniki badań symulacyjnych i eksperymentalnych dla układu napędowego z silnikiem o mocy 1,5kW.
Autorzy
Informacje dodatkowe
- DOI
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego link otwiera się w nowej karcie 10.1063/1.3106456
- Kategoria
- Aktywność konferencyjna
- Typ
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2009
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Asynchronous motor nonlinear control with inverter output LC filter" link otwiera się w nowej karcie