Publications Repository - Gdańsk University of Technology

Page settings

polski
Publications Repository
Gdańsk University of Technology

Treść strony

Behavior of the exhaust valve cladding face under the service conditions

Podczas eksploatacji silnika okrętowego kluczowym problemem jest trwałośc zaworów wylotowych a w szczególności wąskiego fragmentu - przylgni grzybka zaworu, która decyduje o szczelności zaworu.Przylgnia wykonana przez laserowe napawanie stopu kobaltu została poddana badaniom w warunkach normalnej eksploatacji silnika L22 przez 2 lata. W tym czasi silnik był zasilany zarówno paliwem lekkim jak i biopaliwem. Po zdemontowaniu głowicy i wydobyciu grzybka zaworu przylgnia została poddana ocenie optycznej. nie stwierdzono uszkodzeń poweirzchni, która w większości była błyszcząca z nielicznymi ciemnymi plamami. Z przylgni wykonano próbki, które poddano badaniom mikrostrukturalnym oraz pomiarom twardości. Nie zaobserwowano istotnych zmian w mikrostrukturze napoiny. Pomierzona twardoś była niższa niż w stanie wyjściowym ale nadal znacząco wyższa niż w stalowym podłożu. Ten typ napoin był poddany intensywnym badaniom laboratoryjnym, które obejmowały utlenianie w powietrzu w róznych temperaturach oraz korozję w gazach spalinowych. Wraz z obecnymi badaniami eksploatacyjnymi pozwalają na stwierdzenie, że zastosowana metoda utwardzania powierzchni przylgni jest przydatana w praktycznych rozwiązaniach technicznych.

Authors

Additional information

Category
Publikacja w czasopiśmie
Type
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Language
angielski
Publication year
2009

Source: MOSTWiedzy.pl - publication "Behavior of the exhaust valve cladding face under the service conditions" link open in new tab

Portal MOST Wiedzy link open in new tab