Podczas eksploatacji silnika okrętowego kluczowym problemem jest trwałośc zaworów wylotowych a w szczególności wąskiego fragmentu - przylgni grzybka zaworu, która decyduje o szczelności zaworu.Przylgnia wykonana przez laserowe napawanie stopu kobaltu została poddana badaniom w warunkach normalnej eksploatacji silnika L22 przez 2 lata. W tym czasi silnik był zasilany zarówno paliwem lekkim jak i biopaliwem. Po zdemontowaniu głowicy i wydobyciu grzybka zaworu przylgnia została poddana ocenie optycznej. nie stwierdzono uszkodzeń poweirzchni, która w większości była błyszcząca z nielicznymi ciemnymi plamami. Z przylgni wykonano próbki, które poddano badaniom mikrostrukturalnym oraz pomiarom twardości. Nie zaobserwowano istotnych zmian w mikrostrukturze napoiny. Pomierzona twardoś była niższa niż w stanie wyjściowym ale nadal znacząco wyższa niż w stalowym podłożu. Ten typ napoin był poddany intensywnym badaniom laboratoryjnym, które obejmowały utlenianie w powietrzu w róznych temperaturach oraz korozję w gazach spalinowych. Wraz z obecnymi badaniami eksploatacyjnymi pozwalają na stwierdzenie, że zastosowana metoda utwardzania powierzchni przylgni jest przydatana w praktycznych rozwiązaniach technicznych.
Autorzy
- Włodzimierz Kończewicz,
- dr inż. Hanna Smoleńska link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język
- angielski
- Rok wydania
- 2009
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Behavior of the exhaust valve cladding face under the service conditions" link otwiera się w nowej karcie