Opór poprzeczny w torze kolejowym jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o jego stateczności w płaszczyźnie poziomej. Utrata tej stateczności, zwana wyboczeniem toru, może stanowić bezpośrednią przyczynę katastrofy kolejowej, zwłaszcza, gdy proces ten nastąpi pod jadącym pojazdem szynowym. Celem referatu jest przedstawienie przeprowadzonych badań nad oporem poprzecznym oraz omówienie sposobu modelowania toru bezstykowego z uwzględnieniem oporu przeciwko przemieszczeniom poprzecznym. W referacie przedstawiono próbę identyfikacji parametrów, które decydują o wielkości oporu poprzecznego. Aby było to możliwe, przeanalizowano wyniki pomiarów oporu poprzecznego w eksploatowanym torze kolejowym. Przedstawiono metodykę wykonania pomiarów oraz sposób zamodelowania badanego zjawiska.
Authors
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- polski
- Publication year
- 2010