Spectacular accidents at sea which have happened for a few last years show that hull structures of contemporary sea-going ships are not perfect and must be systematically improved. Fatigue strength is one of the groups of strength problems which affect design of contemporary ship's structures and greatly contribute in their improvement process. In this paper several approaches to estimation of fatigue life of hull structural elements are presented. In practice the some approaches based on nominal stresses, "hot spot" stresses or notch stresses which constitute the basis for fatigue life determination by using σ-N design curves are applied. In this paper the existing proposals have been critically analyzed and their drawbacks ( often hidden ) presented. Spektakularne wypadki morskie, jakie wydarzyły się w ostatnich kilku latach pokazały, że konstrukcja współczesnych statków morskich nie jest doskonała i musi być systematycznie ulepszana. Jedną z grup zagadnień wytrzymałościowych mających wpływ na kształtowanie konstrukcji współczesnego statku i znaczący udział w procesie jej udoskonalania są problemy wytrzymałości zmęczeniowej. W pracy przedstawiono podejścia do szacowania trwałości zmęczeniowej elementów konstrukcyjnych kadłuba. Są one oparte o podejście wykorzystujące naprężenia nominalne, naprężenie "hot spot", bądź naprężenie w karbie, które stanowią podstawę określenia trwałości w oparciu o krzywe projektowe σ-N. Dokonano krytycznej analizy istniejących propozycji i przedstawiono - często ukryte - niedoskonałości.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Language
- angielski
- Publication year
- 2011