W 2009 roku Politechnika Gdańska rozpoczęła prace nad wykorzystaniem ciągłych pomiarów pozycji systemów geodezji satelitarnej dla wyznaczania przebiegu trasy kolejowej z wykorzystaniem fazowych metod GPS opartych o serwis NAVGEO polskiej Aktywnej Sieci Geodezyjnej ASG-EUPOS. W celu eliminacji błędów przypadkowych wpływających na dokładność wyznaczenia trasy kolejowej w następnym roku zespół przeprowadził dwie kampanie pomiarowe Port wykorzystując 3 odbiorniki Leica GPS system 1200 umieszczone w osi platformy pomiarowej. Uzyskiwanie możliwie najwyższych dokładności zapewniono poprzez optymalizację czasu pomiaru minimalizując wartość współczynników DOP i maksymalizując liczbę satelitów. Artykuł prezentuje wybrane aspekty badań i wyników dotychczas realizowanych kampanii. Poddano w nim dyskusji możliwości uzyskiwania centymetrowych dokładności wyznaczenia położenia; rezultaty pomiarów zastosowano w procesie projektowania tras kolejowych.
Authors
Additional information
- DOI
- Digital Object Identifier link open in new tab 10.2478/v10174-011-0021-x
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- angielski
- Publication year
- 2011