W kształtowaniu układu geometrycznego toru i jego późniejszym utrzymywaniu kluczową rolę odgrywały zawsze klasyczne techniki geodezyjne. Jednak jednym z najpoważniejszych problemów z tym związanych jest konieczność operowania w lokalnych układach odniesienia. Wiąże się to z występującymi na kolei długościami elementów geometrycznych - odcinków prostych i łuków kołowych, które obejmują często tak duże odległości, że wizualna ocena ich kształtu jest niemożliwa. W tej sytuacji, stosowanie geodezji tradycyjnej wymaga podziału trasy na mniejsze części, które są rozpatrywane oddzielnie. Staje się to źródłem dodatkowych błędów, a całościowa ocena danego układu jest bardzo utrudniona. Alternatywą dla tego rozwiązania może być wykorzystanie precyzyjnych pomiarów satelitarnych opartych o systemy GPS i Glonass.W prezentowanym artykule przedstawiono ocenę możliwości wykorzystania dwusystemowych fazowych odbiorników GNSS (GPS/Glonass) dla realizacji pomiaru inwentaryzacyjnego trasy tramwajowej Gdańska. Wykazano, że zastosowanie rozwiązań GNSS w oparciu o lokalną stację referencyjną może być alternatywnym podejściem - względem pomiarów opartych o sieć ASG-EUPOS (GPS), dla obszarów miejskich.
Authors
- prof. dr hab. inż. Cezary Specht link open in new tab ,
- prof. dr hab. inż. Władysław Koc link open in new tab ,
- dr inż. Aleksander Nowak link open in new tab ,
- dr inż. Jakub Szulwic link open in new tab ,
- dr inż. Jacek Szmagliński link open in new tab ,
- Marcin Skóra,
- Mariusz Specht link open in new tab ,
- Marcin Czapnik
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2012