Spawanie pod wodą stali ferrytyczno-austenitycznych typu dupleks budzi coraz szersze zainteresowanie. Wynika to z pilnej potrzeby opracowania spawalniczych technologii naprawczych rurociągów do transportu ropy naftowej eksploatowanych pod wodą. Do badań wykorzystano metodę mokrą przy zastosowaniu spawania elektrodami otulonymi (proces 111). Wykonano technologiczne próby Tekken pod wodą na głębokości 0,5 m oraz na powietrzu. Przeprowadzono badania metalograficzne makroskopowe i mikroskopowe, pomiary zawartości ferrytu oraz pomiary twardości złączy. Uzyskane wyniki badań wykazały, że spawanie stali dupleks pod wodą może prowadzić do formowania się pęknięć zimnych. W rozpatrywanym przypadku związane jest to z niestabilnością jarzenia się łuku.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2016