Zarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury drogowej jest to stosowanie w planowaniu, projektowaniu, budowie i użytkowaniu dróg procedur polegają-cych na systematycznej identyfikacji zagrożeń na drodze, szacowaniu ich ewentualnych skutków dla uczestników ruchu drogowego oraz stosowaniu działań eliminujących zidentyfikowane zagrożenia lub zmniejszających skutki ich występowania mierzone liczbą wypadków, liczbą ofiar rannych i śmiertel-nych w wypadkach oraz kosztów wypadków drogowych. Istnieje wiele po-dejść i metod i narzędzi do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Dyrektywa UE 2008/96/WE porządkuje i proponuje listę narzędzi do zarzą-dzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Realizujące zalecenia Dy-rektywy narzędzia zarządzania brd bazują na dwóch kryteriach: przebiegu cy-klu życia obiektu drogowego i procesie zarządzania ryzykiem. Celem zarzą-dzania ryzykiem jest ograniczenie rozmiarów szkód, które może ono spowo-dować poprzez stosowanie zaproponowanych interwencji w racjonalnym za-kresie. Narzędzia zarządzania ryzykiem dotyczą dwóch etapów: oceny ryzyka (analiza i wartościowanie ryzyka) i reagowania na ryzyko (postępowanie wo-bec ryzyka, monitorowanie ryzyka i komunikowanie o ryzyku). Zadaniem tej metody jest ułatwienie, osobom zarządzającym siecią dróg, podejmowania ra-cjonalnych decyzji dotyczących: bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpie-czeństwa infrastruktury drogowej i innych strat ponoszonych w poszczegól-nych fazach życia obiektu drogowego. W referacie skupiono się na elementach wsparcia naukowego do budowy poszczególnych narzędzi – oceny wpływu na brd nowej drogi, audycie dokumentacji projektowej, inspekcji istniejącej sieci drogowej oraz klasyfikacji odcinków niebezpiecznych.
Authors
Additional information
- DOI
- Digital Object Identifier link open in new tab 10.7862/rb.2016.71
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Language
- polski
- Publication year
- 2016