Przedstawiono wybrane zagadnienia detekcji uszkodzeń trójfazowego silnika indukcyjnego takich jak niewspółosiowość i niewyważenie wirnika oraz uszkodzenia prętów wirnika. Analizowano głównie konfigurację napędu, gdzie silnik zasilany jest z falownika przez filtr sinusoidalny, ograniczając się do pomiarów tych wielkości, które mogą być rejestrowane bez umieszczania czujników prądu i napięcia poza falownikiem. Dodatkowo pokazano też przypadek napędu z bezpośrednim połączeniem między falownikiem i silnikiem. Do diagnostyki użyto estymatory stanu odtwarzające, np. moment elektromagnetyczny lub moment obciążenia maszyny. Jako estymator zmiennych użyto obserwator prędkości Krzemińskiego [9]. Obserwator ten cechuje się wysoką odpornością na niedokładności odtwarzania zmiennych stanu i bardzo dobrymi właściwościami dynamicznymi. W obserwatorze uwzględniono model filtru wyjściowego falownika [2, 3]. Zwrócono też uwagę na diagnostykę układu napędowego pracującego w zamkniętej pętli regulacji prędkości.
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2018