Przedstawiono wybrane zagadnienia detekcji uszkodzeń trójfazowego silnika indukcyjnego takich jak niewspółosiowość i niewyważenie wirnika oraz uszkodzenia prętów wirnika. Analizowano głównie konfigurację napędu, gdzie silnik zasilany jest z falownika przez filtr sinusoidalny, ograniczając się do pomiarów tych wielkości, które mogą być rejestrowane bez umieszczania czujników prądu i napięcia poza falownikiem. Dodatkowo pokazano też przypadek napędu z bezpośrednim połączeniem między falownikiem i silnikiem. Do diagnostyki użyto estymatory stanu odtwarzające, np. moment elektromagnetyczny lub moment obciążenia maszyny. Jako estymator zmiennych użyto obserwator prędkości Krzemińskiego [9]. Obserwator ten cechuje się wysoką odpornością na niedokładności odtwarzania zmiennych stanu i bardzo dobrymi właściwościami dynamicznymi. W obserwatorze uwzględniono model filtru wyjściowego falownika [2, 3]. Zwrócono też uwagę na diagnostykę układu napędowego pracującego w zamkniętej pętli regulacji prędkości.
Autorzy
- prof. dr hab. inż. Jarosław Guziński link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Piotr Kołodziejek link otwiera się w nowej karcie ,
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Krzemiński link otwiera się w nowej karcie ,
- dr hab. inż. Elżbieta Bogalecka link otwiera się w nowej karcie ,
- dr inż. Patrick Strankowski link otwiera się w nowej karcie
Informacje dodatkowe
- Kategoria
- Publikacja monograficzna
- Typ
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Język
- polski
- Rok wydania
- 2018
Źródło danych: MOSTWiedzy.pl - publikacja "Badanie niezawodności działania napędów elektrycznych" link otwiera się w nowej karcie