W obecnych czasach szybki rozwój infrastruktury i nowoczesnych technologii niejednokrotnie narzuca projektantom oraz wykonawcom takie rozwiązania, aby prowadzone roboty budowlane, były jak najmniej uciążliwe dla uczestników ruchu i jak najmniej ingerowały w system komunikacyjny. Dotyczy to zarówno budowy nowych obiektów jaki i remontu obiektów już istniejących. W niniejszej pracy przedstawiono nowatorską koncepcję remontu wiaduktu w ciągu Drogi Krajowej nr 12 nad torami PKP w miejscowości Podbór. Został on wybudowany w latach 50-tych jako żelbetowa rama. Problemem, który występował podczas eksploatacji obiektu i prowadził do potrzeby pilnej oraz jak najmniej inwazyjnej jego naprawy było nadmierne osiadanie nasypu za przyczółkiem. Spowodowało ono przemieszczenie urządzenia dylatacyjnego aż o 30 mm a tym samym prowadziło do jego uszkodzenia. Pierwszy raz w Polsce wykonano wzmocnienie przyczółka wiaduktu przy użyciu iniekcji geopolimerowych, które w znaczący sposób ograniczyło czas przeznaczony na wprowadzane ograniczenia w ruchu kołowym, a tym samym skróciło czas samej inwestycji. Zastosowanie nowatorskiej technologii pozwoliło na prowadzenie robót, tak aby były one jak najmniej uciążliwe dla uczestników ruchu. W standardowym podejściu, wymiana gruntu nasypowego i ponowne zagęszczenie, wymagałoby wprowadzenia zamknięć ruchu na całym odcinku na minimum trzy miesiące, znacząco utrudniając komunikację.
Authors
- dr inż. Anna Banaś link open in new tab ,
- prof. dr hab. inż. Lech Bałachowski link open in new tab ,
- mgr inż. Andrzej Kuryłowicz,
- mgr inż. Andrzej Kowalik,
- mgr Agnieszka Poteraj - Oleksiak,
- mgr inż. Cezary Witas
Additional information
- Category
- Aktywność konferencyjna
- Type
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Language
- polski
- Publication year
- 2019