Niniejszy artykuł nawiązuje do badań, które od 2009 roku prowadzi interdyscyplinarny zespół naukowy z Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Badania te dotyczą problemu wyznaczania osi toru kolejowego z wykorzystaniem techniki mobilnych pomiarów satelitarnych. Podążając za dynamicznym rozwojem technik GNSS, który można było obserwować w czasie ostatniej dekady, zespół przeprowadzał kolejne doświadczenia nakierowane na opracowanie efektywnej metody pomiarowej. Wykorzystując nabyte w tym okresie doświadczenie, przeprowadzono kolejną kampanię pomiarową na torach tramwajowych w Gdańsku. Nadrzędnym celem tych pomiarów było sprawdzenie, jak w zróżnicowanych warunkach terenowych sprawdzą się nowe założenia dotyczące sposobu mocowania anten oraz ich rozmieszczenia na platformie pomiarowej. Do tego celu wykorzystano dziesięć zestawów odbiorników GNSS oferowanych przez dwóch niezależnych producentów – obecnych liderów na rynku. Wybór poligonu testowego umożliwił analizę powtarzalności uzyskiwanych wyników z wielokrotnych pomiarów w warunkach o zróżnicowanej dostępności sygnałów GNSS. W artykule, w sposób syntetyczny zaprezentowano przebieg przeprowadzonych badań oraz otrzymane rezultaty.
Authors
- dr hab. inż. Andrzej Wilk link open in new tab ,
- prof. dr hab. inż. Cezary Specht,
- prof. dr hab. inż. Władysław Koc link open in new tab ,
- dr hab. inż. Krzysztof Karwowski link open in new tab ,
- dr hab. inż. Jacek Skibicki link open in new tab ,
- dr inż. Jacek Szmagliński link open in new tab ,
- dr inż. Paweł Dąbrowski,
- dr inż. Mariusz Specht,
- dr inż. Marek Zienkiewicz link open in new tab ,
- dr inż. Sławomir Judek link open in new tab ,
- dr hab. inż. Piotr Chrostowski link open in new tab ,
- mgr inż. Marcin Skóra,
- dr inż. Sławomir Grulkowski link open in new tab
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach
- Language
- polski
- Publication year
- 2020