Od kilku lat na świecie stosowane są urządzenia energochłonne spełniające rolę poduszki zderzeniowej oraz terminala energochłonnego. Urządzenia te stosowane są do osłony zakończeń barier drogowych oraz osłony obiektów znaj-dujących się w strefie bezpieczeństwa drogi. Przykładem takiego urządzenia jest urządzenie energochłonne U-15a SafeEnd (SE) stosowane od niedawna w Polsce, jednakże niektórzy zarządcy dróg zgłaszają obawy do ich stosowania, jako osłony energochłonnej. Największe zastrzeżenia wśród niektórych zarządzających drogami budziły: brak certyfikatu dla systemu SE, jako poduszki zderzeniowej, zbyt mała wielkość powierzchni czołowej (odblaskowej) sposób połączenia SE z barierami na rozjazdach, wymuszający większe odgięcie drogowych barier ochronnych od krawędzi jezdni, generując w ten sposób ryzyko uderzenia w barierę pod kątem przekraczającym 20 stopni, co może zwiększać ryzyko przerwania bariery i najazdu na przeszkodę. W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badań i analiz funkcjonowania urządzenia SE produkcji firmy Saferoad oraz możliwości i zasady stosowania tych urządzeń, jako hybrydowych urządzeń energochłonnych.
Authors
- dr inż. Łukasz Jeliński link open in new tab ,
- dr hab. inż. Kazimierz Jamroz link open in new tab ,
- dr inż. Marcin Budzyński link open in new tab ,
- mgr inż. Anna Gobis link open in new tab ,
- dr inż. Dawid Bruski link open in new tab ,
- dr inż. Stanisław Burzyński link open in new tab ,
- mgr Grzegorz Bagiński
Additional information
- Category
- Publikacja w czasopiśmie
- Type
- artykuły w czasopismach
- Language
- polski
- Publication year
- 2021