Repozytorium publikacji - Politechnika Gdańska

Ustawienia strony

english
Repozytorium publikacji
Politechniki Gdańskiej

Treść strony

Możliwości i zasady stosowania hybrydowych urządzeń energochłonnych na przykładzie urządzenia SafeEnd

Od kilku lat na świecie stosowane są urządzenia energochłonne spełniające rolę poduszki zderzeniowej oraz terminala energochłonnego. Urządzenia te stosowane są do osłony zakończeń barier drogowych oraz osłony obiektów znaj-dujących się w strefie bezpieczeństwa drogi. Przykładem takiego urządzenia jest urządzenie energochłonne U-15a SafeEnd (SE) stosowane od niedawna w Polsce, jednakże niektórzy zarządcy dróg zgłaszają obawy do ich stosowania, jako osłony energochłonnej. Największe zastrzeżenia wśród niektórych zarządzających drogami budziły: brak certyfikatu dla systemu SE, jako poduszki zderzeniowej, zbyt mała wielkość powierzchni czołowej (odblaskowej) sposób połączenia SE z barierami na rozjazdach, wymuszający większe odgięcie drogowych barier ochronnych od krawędzi jezdni, generując w ten sposób ryzyko uderzenia w barierę pod kątem przekraczającym 20 stopni, co może zwiększać ryzyko przerwania bariery i najazdu na przeszkodę. W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badań i analiz funkcjonowania urządzenia SE produkcji firmy Saferoad oraz możliwości i zasady stosowania tych urządzeń, jako hybrydowych urządzeń energochłonnych.

Autorzy