Trudno o bardziej znane i poruszające zbiorową wyobraźnię przekazy cyfrowych platforma, niż zapisy ich misji. Nie tylko łatwo wyjaśniają one rolę organizacji, ale zapewniają racjonalizację tego, kto lub czym jest coś lub jak działa. Dla Facebooka, Google i wielu innych organizacji pragnących „zmienić świat na lepszy” są elementem samonapędzającego się mechanizmu utwierdzającego w słuszności obranej drogi. W przypadku cyfrowych platform mediów zapisy misji nie tytko są częścią narracji kształtujących ich tożsamość organizacyjną, ale formują misjonarski charakter organizacji. W ich przypadku dochodzi jednak do powstawania zniekształceń komunikacyjnych: pod presją osiągania podstawowych celów rynkowych tak konstruują przekazy misjne, by powstały korzystne konteksty społeczne i polityczne1. Misje są zatem formą autokreacji - misjonarskiej retoryki konfrontowanej z obawami o wpływ (władzę) platform na kulturę i przekonaniem, że ani korporacje nowych technologii i mediów, ani ich produkty nie tylko nie czynią świata jednoznacznie lepszym, ale oferują przede wszystkim uporanie się z trywialnymi problemami (PDF) J. KREFT - Misje i misjonarska retoryka. Available from: https://www.researchgate.net/publication/365476703_J_KREFT_-_Misje_i_misjonarska_retoryka [accessed Jan 25 2023].
Authors
Additional information
- Category
- Publikacja monograficzna
- Type
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Language
- polski
- Publication year
- 2022